Elopak får tildelt platina bærekraftrangering av EcoVadis

PUBLISERT: 29 november 2021
OPPDATERT: 26 januar

Marianne Groven, bærekraftdirektør i Elopak.

Som en av de ledende globale leverandørene av kartongemballasje og tappeutstyr har Elopak fått platinarangering for sitt bærekraftarbeid av EcoVadis.

EcoVadis er verdens største og mest pålitelige leverandør av bærekraftrangering. Elopak plasseres med dette blant verdens 1 prosent beste selskaper i alle bransjer.
Ecovadis bærekraftevaluerer over 75.000 bedrifter med en metodikk som dekker 21 kriterier når det gjelder miljø og humane rettigheter, etikk og bærekraftige innkjøp.

Rangeringen er basert på internasjonale standarder, som Global Reporting Initative, United Nationa Global Impact og ISO 26000.

– Elopak er stolte over platinarangeringen for vårt beærekraftarbeid, sier bærekraftdirektør Marianne Groven i Elopak. – i Elopak tror vi at dette er tiden for å skifte fokus fra å gjøre mindre skade til å gjøre mer bra. Transparens i bærekraftrapporteringen er viktig for å sikre at vi ligger ære bak vår innsats.

– Bærekraft er ikke noe vi gjør, det er noe vi er.
Thomas Körmendi, CEO i Elopak.

CEO Thomas Körmendi i Elopak støtter denne uttalelsen og legger til: – Bærekraft er ikke noe vi gjør, det er noe vi er. Bærekraft er bygget inn i alle aspekter av Elopaks virksomhet og bygger opp om vår vekststrategi som selskap.

– Elopak er unikt godt posisjonert for å møte etterspørselen etter bærekraftige emballasjeløsninger takket være vår sterke historikk, et voksende geografisk fotavtrykk og investering i bærekraftige innovasjoner.

– For å kapitalisere fullt ut på denne muligheten er det kritisk at vi fortsetter å presse oss selv for å bli enda bedre gjennom vårt ambisiøse bærekraftprogram.
Elopak har vært karbonnøytrale siden 2016 og var det første selskapet som signerte Science Based Targets-initiativet

Les mer

Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.
Namnlös design - 7

Ny internasjonal toppjobb for Fujifilms Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Svenske GAIA Biomaterials leverer materialer til millioner av sugerør i USA

I disse dager starter det amerikanske selskapet Evanesce produksjonen av de første 7,5 millioner sugerørene av det svenske materialet Biodolomer. En krittbasert plastforsegling produsert av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Paboco lanserer nå verdens første markedsklare papirflaske

Paboco og Blue Ocean Closures har inngått partnerskap for å lage bransjens første markedsklare kombinasjon av papirflaske og fiberbasert lukking. Den er nå tilgjengelig på markedet og forventes å nå forbrukerne tidlig i 2025. 8. oktober ble den for første gang vist frem til markedet. Det fant sted på legemiddelmessen CPHI i Milano.
Main-Imagex

Siste nytt

Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.
Namnlös design - 7

Ny internasjonal toppjobb for Fujifilms Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Svenske GAIA Biomaterials leverer materialer til millioner av sugerør i USA

I disse dager starter det amerikanske selskapet Evanesce produksjonen av de første 7,5 millioner sugerørene av det svenske materialet Biodolomer. En krittbasert plastforsegling produsert av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Paboco lanserer nå verdens første markedsklare papirflaske

Paboco og Blue Ocean Closures har inngått partnerskap for å lage bransjens første markedsklare kombinasjon av papirflaske og fiberbasert lukking. Den er nå tilgjengelig på markedet og forventes å nå forbrukerne tidlig i 2025. 8. oktober ble den for første gang vist frem til markedet. Det fant sted på legemiddelmessen CPHI i Milano.
Main-Imagex