ECOGRIP er et bølgepappbasert alternativ til krympeplast fra VPK

PUBLISERT: 15 januar 2021
OPPDATERT: 26 januar

|Armin Höttges

VPK Group lanserer et bølgepappbasert alternativ til krympeplast for multipacks av forskjellige typer flasker. ECOGRIP er deres svar på etterspørselen.
ECOGRIP er laget av 100 prosent gjenvinnbar bølgepapp og lanseres som et bærekraftig alternativ til engangsplast og en komplett løsning for multipacks for flasker.

Forskning viser at dagligvarehandelen og forbrukere ønsker mer bærekraftig emballasje når de gjør sine kjøpsbeslutninger. Direktivet for engangsplast (SUP) som trådte i kraft 3. juli 2019 har dessuten som mål å redusere påvirkningen fra visse plastprodukter på miljøet.

Dette har fått store merkevarebedrifter og produsenter til å revurdere sin emballasjestrategi og søke alternativer.

Erstatning for engangs krympeplast

ECOGRIP er designet for å erstatte engangs krympeplast for plastflasker mellom 330 ml til 1,5 liter. Den er samtidig en gjenvinnbar og bionedbrytbar bølgepappløsning for multipacks og kan tilpasses til mange forskjellige typer flasker.

Uavhengig av diameter kan den gi merkevarer, handel og forbrukere en bærekraftig løsning for fire, seks eller åtte flasker. Ergonomisk design gjør den lett å transportere, håndtere og lagre.

Bølgepappen kan kundetilpasses forskjellige trykkteknologier for maksimal branding og hylleeffekt.

Armin Höttges. adm. dir. i Blue Box Patrners
Opptatt av bærekraft

– Alle aktører er nå opptatt av bærekraft, sier Armin Höttges, administrerende direktør i Blue Box Partners, som VPK er en av grunnleggerne av.

– Selv om vi nå ser forbedring av gjenvinningsratene for mange emballasjeprodukter, faller sekundær emballasje som krympeplast inn i kategorien for engangsplast. Den kan skape problemer dersom den ikke samles inn på en skikkelig måte, fortsetter Höttges.

– Dette har ført til et betydelig press fra myndigheter, miljøgrupper og forbrukere, som alle ønsker mer bærekraftig emballasje. Lanseringen av ECOGROP er en løsning for merkevarer som vil ha en effektiv og alternativ emballasjeløsning.

Om VPK Group

VPK Group tilbyr ekspertise og lokale løsninger rundt om i Europa sammen med de andre medlemmene i Blue Box Partners: Klingele Paper and Packaging Group, Hinojosa og Cart-One.

I VPK Group inngår VPK Packaging (internasjonal gruppe av bølgepapp- og massivpapp-produsenter der tidligere Peterson er med) VPK Paper  og Corex.

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar