
Salget av dagligvarer på nett er ventet å vokse til 18 milliarder USD innen utgangen av 2018. Dette får følger for maktfordelingen i emballeringskjeden.
Den 1. juli 2016 vil 46 prosent av verdens befolkning være tilknyttet Internett via datamaskiner eller mobile enheter, ifølge InternetLiveStats. Dette er en 10-dobling siden 1999.
E-handel av mat vokser mer enn butikksalg
Forbrukerne forventer seg å kjøpe produkter digitalt og få dem levert raskt, enkelt og effektivt. I løpet av 20 år har dagligvarehandelen utviklet seg til også å kunne tilby e-handel, som i dag står for 1,3 billioner USD av det globale detaljmarkedet på 22 billioner USD.
Salget av matvarer på nett har eksplodert de siste årene, og vil ifølge analytikere vokse med 21,1 prosent i perioden fra 2013 til 2018. Det tradisjonelle offline-salget av matvarer vil vokse med 3,1 prosent i samme periode, ifølge Packaging World.
Aktørene i verdikjeden for pakkede forbrukervarer må forstå og tilpasse seg denne nye kanalen for å opprettholde konkurransekraften. Packaging World har sett på hvilke utfordringer dette vil medføre for den tradisjonelle verdikjeden.
Makten ligger hos dem som har varene på lager
Justin Stone, en av sjefene hos programvareleverandøren Deposco, uttalte i en artikkel i mars 2016 at dagens flerkanalsmiljø innebærer at kontrollen skifter fra handelen til produsent og distributør.
– Dette fritar dem fra å bli diktert av detaljhandelens krav, ble Stone sitert på av artikkelforfatteren Matt Pilar. – I denne modellen ligger makten hos dem som har varene på lager.
Denne modellen krever også at produsenter som vurderer å selge direkte til forbruker må utvikle en verdikjede for denne kanalen. For øyeblikket er det usikkert om emballeringskjeden vil involvere seg direkte i e-handel.
Forbrukerkrav peker mot direktesalg
Den amerikanske foreningen PMMI laget i 2015 en studie blant 55 beslutningstakere som kunne fortelle at de ser både fordeler og ulemper med e-handel direkte til forbruker. Det er likevel konsensus om at forbrukerkravene peker mot at de må vurdere direkte involvering i e-handel.
– Uansett må dette faktum veies mot etablerte og velprøvde forbindelser i dagligvarekjeden og de finans- og driftsmessige barrierene som må overvinnes for å kunne gjøre dette effektivt, skriver seniorredaktør Anne Marie Mohan i sin artikkel i Packaging World.