DS Smith løser utfordring med e-handelsemballasje

PUBLISERT: 28 juni 2017
OPPDATERT: 26 januar
||

Med lansering av bransjens første test-teknologi for e-handel og innovative emballasjestørrelser med Made2fit, vil DS Smith løse utfordringer med e-handel.

DISCS er bransjens første testanlegg der man kan sjekke om emballasje vil overleve humpingen og skrapingen som typisk oppstår i en gjennomsnittlig forsyningskjede. E-handelsordre må ofte kunne overleve opptil 50 berøringspunkter, så emballasjen må både vare holdbar og bærekraftig.

Gjenskaper produktereisen
Med navn etter initialene i forskjellige typer emballasjetester (Drop, Impact, Shock, Crush, Shake), består det patenterte DISCS-systemet av fem utstyrselementer som hver erstatter en del av produktreisen og dermed gir ekte testforhold.

– Å finne den rette balansen mellom å beskytte produktet og redusere materialene som brukes er noe dagligvarehandelen er konstant opptatt av. På samme måte liker ikke forbrukerne å motta knuste varer eller å måtte håndtere overflødig emballasje, sier Isabel Rocher, sjef for e-handelsløsninger i DS Smith.

– DISCS-teknologien gjør det mulig å bruke kundenes krav på en vitenskapelig måte for å få balansen riktig.

Utviklet i hemmelighet

DS Smith har det siste året utviklet DISCS i hemmelighet i Storbritannia. Ingeniørene har brukt innsikt fra forbrukere og logistikkbransjen for å designe tester som nøyaktig rekonstruerer emballasjens påkjenning i forsyningskjeden.

Kundene kan velge mellom tre testnivåer avhengig av om pakken skal leveres rett til kunden for første gang, leveres og returneres, eller returneres/leveres på nytt med tre forsøk og deretter returneres.

Det siste valget kan involvere opptil 50 touchpoints, og representer de mest alvorlige skadene en emballasje kan påføres.

Made2fit
DS Smith lanserer også en teknologi kalt Made2fit, som hjelper til å lage emballasje i riktig størrelse. Innovasjonen er utviklet spesielt for å takle utfordringene med tomrom i e-handel, siden transport av luft er bortkastede ressurser.

Å lage en emballasje i riktig størrelse reduserer kostnadene for e-handlere gjennom å redusere både drifts- og fraktkostnadene, samt lagringsplass, lønnskostnader og ordreadministrasjon. Løsningen reduserer også forflytningen av produkter, noe som reduserer skader.

Det finnes både en manuell og en automatisert versjon av Made2fit.

– Våre to nye løsninger bør revolusjonere bransjen og gi våre kunder tilgang på state-of-the-art teknologi som innfrir alle kraven til e-handelsemballasje, sier Isabel Rocher.

Spår dramatisk vekst i e-handel
– Investeringen er god både for våre kunder og for oss. E-handel er spådd en dramatisk vekst de neste årene, og dette vil hjelpe detaljhandel og produsenter å være i forkant av utviklingen og veksten.

Både DISCS og den automatiske versjonen av Made2fit ble lansert på #Deliver2 i Berlin.  Den manuelle versjonen lanseres i september 2017, mens Made2fit i automatversjon lanseres i resten av Europa fra oktober 2017 til tidlig 2018.

 

 

Les mer

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors

Siste nytt

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors