Ved hjelp av en antimikrobiell coating utvikler DS Smith en emballasje som skal gi forbrukere ekstra trygghetsfølelse ved kontakt med emballasje.
Emballasje spiller en stadig større rolle i våre liv, og mange er opptatt av at emballasje må være trygg. Seks av ti forbruker sier at de vasker hendene etter å ha tatt på emballerte dagligvarer og husholdningsprodukter.
Partnerskap med Touchguard
DS Smith har inngått et partnerskap med Touchguard for å utvikle en ny serie med pappemballasje som er bakterie- og virusfri og skal brukes i hele Europa og Nord-Amerika.
Selv om det ikke er bevist at virus kan overføres via papp, er det lett å se de berøringssikre sonene som gir eskene et ekstra beskyttelseslag for arbeidere i verdikjeden og forbrukere.
Den nye og patenterte teknologien er effektiv mot en rekke bakterier og virus, også konvoluttvirus som Covid-19. Disse virusfamiliene krever en konvolutt og pigger for å kunne feste seg og å gjenskape seg selv i vertens celler.
Touchguard bryter forbindelsen og forhindrer at viruset å gjenskape seg selv, noe som minsker risikoen for at viruset overføres fra person til person. Den har en effektivitet på 99.5 prosent i løpet av 15 minutter mot bakterier og konvoluttvirus og fjerner også smitte av MRSA og E. coli-infeksjoner.
Ekstra beskyttelse
– Selv om dette aldri vil erstatte god hygienepraksis og forsiktighet, har teknologien potensial for å tilby ekstra beskyttelse for våre kunder og deres kunder mens emballasjen forflytter seg gjennom verdikjeden, sier Alan Potts, Design og Innovation Director i DS Smith.
89 prosent av voksne kunder vil fortsette å handle på nett, og kanskje øke netthandelen enda mer under nedstenging, og teknologien gir forbrukerne trygghetsfølelse når de håndterer emballasje hjemme.
Julian Dugdale, oppfinner og CEO i Touchguard sier at partnerskapet med DS Smith gir selskapet mulighet til å få teknologien på markedet.
– Med en produksjon som dekker hele Europa og Nord-Amerika og netthandel av forbrukervarer, har vi tilby en rekke løsninger som dekker endrede forbrukervaner, sier han.