DS Smith lanserer en ny serie emballasje som er virusresistent

PUBLISERT: 4 januar 2021
OPPDATERT: 26 januar

DS Smith har inngått et partnerskap med Touchguard for å utvikle en ny serie med pappemballasje som er bakterie- og virusfri.|

Ved hjelp av en antimikrobiell coating utvikler DS Smith en emballasje som skal gi forbrukere ekstra trygghetsfølelse ved kontakt med emballasje.

Emballasje spiller en stadig større rolle i våre liv, og mange er opptatt av at emballasje må være trygg. Seks av ti forbruker sier at de vasker hendene etter å ha tatt på emballerte dagligvarer og husholdningsprodukter.

Partnerskap med Touchguard

DS Smith har inngått et partnerskap med Touchguard for å utvikle en ny serie med pappemballasje som er bakterie- og virusfri og skal brukes i hele Europa og Nord-Amerika.
Selv om det ikke er bevist at virus kan overføres via papp, er det lett å se de berøringssikre sonene som gir eskene et ekstra beskyttelseslag for arbeidere i verdikjeden og forbrukere.

Den nye og patenterte teknologien er effektiv mot en rekke bakterier og virus, også konvoluttvirus som Covid-19. Disse virusfamiliene krever en konvolutt og pigger for å kunne feste seg og å gjenskape seg selv i vertens celler.

Den nye emballasjeserien består av netthandels- og matemballasje som er 100 prosent gjenvinnbar, sertifisert i henhold til AARCC100 (MOD), ISO18184:2019 (MOD) og er i samsvar med BfR36-anbefalingene for matkontaktmaterialer.

Touchguard bryter forbindelsen og forhindrer at viruset å gjenskape seg selv, noe som minsker risikoen for at viruset overføres fra person til person. Den har en effektivitet på 99.5 prosent i løpet av 15 minutter mot bakterier og konvoluttvirus og fjerner også smitte av MRSA og E. coli-infeksjoner.

Ekstra beskyttelse

– Selv om dette aldri vil erstatte god hygienepraksis og forsiktighet, har teknologien potensial for å tilby ekstra beskyttelse for våre kunder og deres kunder mens emballasjen forflytter seg gjennom verdikjeden, sier Alan Potts, Design og Innovation Director i DS Smith.

89 prosent av voksne kunder vil fortsette å handle på nett, og kanskje øke netthandelen enda mer under nedstenging, og teknologien gir forbrukerne trygghetsfølelse når de håndterer emballasje hjemme.

Julian Dugdale, oppfinner og CEO i Touchguard sier at partnerskapet med DS Smith gir selskapet mulighet til å få teknologien på markedet.

– Med en produksjon som dekker hele Europa og Nord-Amerika og netthandel av forbrukervarer, har vi tilby en rekke løsninger som dekker endrede forbrukervaner, sier han.

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar