TINE har testet dronetransport av melk og tror det er fremtiden

PUBLISERT: 1 februar 2022
OPPDATERT: 26 januar

TINE har testet frakt av melkeprøver med drone, og i fremtiden kan det kanskje også bli dronetransport av melk hjem til forbrukerne|

TINE har i vinter testet ut dronetransport av melkeprøver fra Haltdalen ved Røros til laboratoriet ved meieriet på Heimdal.

I fremtiden kan det kanskje også bli dronetransport av melk hjem til forbrukerne, skriver TINE i et nyhetsbrev.

Første test ble gjennomført i desember

Prosjektleder og leder for teknologilaben i TINE, Eirik Åsheim, forteller at den første testflygningen som ble gjennomført 13.desember i fjor. I første omgang er det altså melkeprøver, som ved dronetransport kan skje både raskere og hyppigere, men innovasjonsprosjektet åpner for ytterligere muligheter i framtiden.

– Kanskje kan vi fly melken direkte hjem til deg på hytta i juleferien? Eller at droner kan hente melk hos bonden når veiene er utilgjengelige. Eller levere varer oftere til steder som ikke er så lett tilgjengelig med bil, sier Åsheim.
– TINE har ambisiøse bærekraftsmål og er opptatt av å redusere utslipp. Vi har tro på at droner kan bidra til dette, sier Åsheim.
Luftfartsekspertise

Her testes transporten av melkeprøver med drone.
Aviant og SINTEF er med i prosjektet

Droneleverandøren Aviant, det statlige luftfartsselskapet Avinor, og Sintef er med i prosjektet. Det mangler med andre ord ikke verken teknologi- eller luftfartskompetanse i prosjektet.
Åsheim og resten av prosjektgruppen har nå tatt med seg verdifull erfaring om hva som kreves for å fly melkeprøver med droner og hva som kreves for å fly droner generelt.

-Melkeprøver må holdes 0-4 grader under hele transporten og ikke utsettes for altfor mye risting. Er det mulig med droner? I tillegg vil vi lære hva som må til for at vi kan begynne å frakte større ting med droner i fremtiden. Det blir en spennende del av evalueringen etter flygningen, sier Åsheim.

Med på å videreutvikle luftfarten

Luftfartsselskapet Avinor er en entusiastisk samarbeidspartner, og mener at TINEs prosjekt er med på å bane vei for framtiden.

-Avinor synes det er spennende å kunne bidra inn i et innovasjonsprosjekt som dette. Slike prosjekter er viktige for at vi skal kunne videreutvikle ubemannet luftfart, våre tilbud og tjenester i tråd med det behovet som nå kommer, sier deltaker i Avinors droneprogram, Ellen Weidemann.

Se video av testflygningen.

 

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar