Design: Drikkegiganter lanserer Absolut Sprite

Foto: Pressebilder
PUBLISERT: 20 mars 2024
OPPDATERT: 20 mars
Illustrasjon: BVD.

The Coca-Cola Company presenterer sitt siste globale samarbeid med brennevinsgiganten Pernod Ricard: Absolut Sprite. Designbyrået BVD står bak merkevareidentiteten og emballasjedesignet. – Et spennende og utfordrende prosjekt fra et designstrategisk perspektiv. Sammen med kunden har vi balansert verdien av de to gigantene, sier Rikard Ahlberg.

BVDs forhold til The Coca-Cola Company begynte i 2013 da de fikk i oppgave å overvåke og revitalisere deler av Coca-Cola-varemerkets visuelle identitet og emballasjedesign. Siden den gang har samarbeidet ført til en rekke oppdrag gjennom årene, inkludert merkevareutvikling for Dasani og Coca-Cola, samt fjorårets rebranding av Smartwater. Derfor var det naturlig at arbeidet gikk til firmaet også denne gangen. Rikard Ahlberg, designdirektør i BVD, sier:

– Vår kunde kjenner oss godt, setter pris på vår filosofi «simplify to clarify» og skandinavisk design. Med Absolut som et av merkevarene i samarbeidet føltes det også naturlig å gi oppgaven til en partner som har jobbet med Absolut tidligere og derfor har ekstra gode forutsetninger for å sette et felles uttrykk for Sprite og Absolut sammen, sier han.

Illustrasjon: BVD.
Fange det nordiske

Rikard forteller at det sentrale i den kreative prosessen har vært å respektere styrken og anerkjennelsen til begge merkene, men samtidig utvikle noe nytt og særegent.

– Med inspirasjon fra nordlyset har vi laget et uttrykk som visualiserer en blanding av drikkens innhold. Vi ønsket å fange Norden med referanser til den perfekte iskalde og en renhet som markerer førsteklasses kvalitet og skiller produktet fra konkurrentene på markedet.

Det er alltid en utfordring å slå sammen to sterke merkevarer med hvert sitt distinkte uttrykk. For å lykkes må du balansere verdiene til begge parter, hvordan de skal handle sammen og finne fellesnevneren.

– Et enkelt visuelt eksempel på utforskningsreisen for den såkalte logo-lock-upen som til slutt ble valgt. Vi testet og diskuterte ulike relasjoner og hierarkier før det til slutt landet i en veldig direkte løsning der vi bygget en ny merkeverden med deler fra begge våre visuelle DNA-er, sier Rikard.

Skisser. Illustrasjon:BVD.
Bærekraftig emballasje

Med tanke på miljøet ble såkalte slimbokser valgt, som er den mest bærekraftige emballasjen for produktkategorien (som er en del av drikkeklar-segmentet). På den annen side har valg av emballasje ført til store tekniske utfordringer i trykkeprosessen basert på valgt design.

– Mye farger og gradienter i fondet til den ikoniske flasken, sammen med grunnfargene til de to ikoniske merkene, gjorde at vi måtte overvåke flere storskala prøvetrykk for å sikre riktig uttrykk, sier Rikard.

Absolut Sprite vil bli lansert i flere markeder i løpet av våren.

Tekst: Mette Rosencrantz

Les mer

EPS som er 100 prosent gjenvinnbart

Under Scanpack kom nyheten om at danske STOK Emballage kjøper emballasjevirksomheten til norske BEWI. Packnews var innom BEWI-standen for å se hva de viste på utstillingen.
Bewi-1024x683

Konstant produktflyt hos Glomma Papp

Glomma Papp er en produsent av bølgepapp, solid board og utstillingsmateriale med to fabrikker i Sarpsborg. På Scanpack viste selskapet litt av hva de kan tilby.
Glomma-1-1024x683

Glade vinnere av Packnorth Award

Den 23 oktober var det dags for prisutdeling i Packnorth Award 2024. Det skjedde på Packaging Plaza på Scanpack. 11 glade pristakere kunne høste ære, diplom, sjampanje og blomster.
IMGL5166

Mondi tar kaffen på Scanpack 2024

Mondi vil vise frem bærekraftige emballasjeløsninger på årets Scanpack, utviklet i nært samarbeid med kunder. Selskapets materialnøytrale tilnærming gir skreddersydde løsninger på tvers av ulike bransjer og applikasjoner.
MNDPR305a

Siste nytt

EPS som er 100 prosent gjenvinnbart

Under Scanpack kom nyheten om at danske STOK Emballage kjøper emballasjevirksomheten til norske BEWI. Packnews var innom BEWI-standen for å se hva de viste på utstillingen.
Bewi-1024x683

STOK Emballage kjøper deler av BEWI

En større forretningsavtale i den nordiske emballasjeindustrien ble annonsert under Scanpack. Det er det danske selskapet STOK Emballage som kjøper emballasjevirksomheten til norske BEWI.
BEWI_baater

Mark Andys nye digitalpresse setter ny industristandard

Mark Andy lanserer nå en digital etikettpresse, Digital Series HD HighSpeed ​​​​1200. Den setter en ny industristandard, og bemerker at den dobler hastigheten til sine forgjengere med en oppløsning på 1200 dpi, noe som gir den en posisjon som den. markedets raskeste digitale smalbanebaserte trykkpresse.
MA-HD-Image-768x512x

Scanpack 2024 overtraff forventningene, sier fornøyde utstillere

Scanpack feirer 60 år og er sterkere enn noen gang. Nord-Europas ledende emballasjemesse trakk flere besøkende og utstillere i år enn i fjor – og reaksjonene var overveldende positive, ifølge Svenska Mässan.
60-arx