The Coca-Cola Company presenterer sitt siste globale samarbeid med brennevinsgiganten Pernod Ricard: Absolut Sprite. Designbyrået BVD står bak merkevareidentiteten og emballasjedesignet. – Et spennende og utfordrende prosjekt fra et designstrategisk perspektiv. Sammen med kunden har vi balansert verdien av de to gigantene, sier Rikard Ahlberg.
BVDs forhold til The Coca-Cola Company begynte i 2013 da de fikk i oppgave å overvåke og revitalisere deler av Coca-Cola-varemerkets visuelle identitet og emballasjedesign. Siden den gang har samarbeidet ført til en rekke oppdrag gjennom årene, inkludert merkevareutvikling for Dasani og Coca-Cola, samt fjorårets rebranding av Smartwater. Derfor var det naturlig at arbeidet gikk til firmaet også denne gangen. Rikard Ahlberg, designdirektør i BVD, sier:
– Vår kunde kjenner oss godt, setter pris på vår filosofi «simplify to clarify» og skandinavisk design. Med Absolut som et av merkevarene i samarbeidet føltes det også naturlig å gi oppgaven til en partner som har jobbet med Absolut tidligere og derfor har ekstra gode forutsetninger for å sette et felles uttrykk for Sprite og Absolut sammen, sier han.
Fange det nordiske
Rikard forteller at det sentrale i den kreative prosessen har vært å respektere styrken og anerkjennelsen til begge merkene, men samtidig utvikle noe nytt og særegent.
– Med inspirasjon fra nordlyset har vi laget et uttrykk som visualiserer en blanding av drikkens innhold. Vi ønsket å fange Norden med referanser til den perfekte iskalde og en renhet som markerer førsteklasses kvalitet og skiller produktet fra konkurrentene på markedet.
Det er alltid en utfordring å slå sammen to sterke merkevarer med hvert sitt distinkte uttrykk. For å lykkes må du balansere verdiene til begge parter, hvordan de skal handle sammen og finne fellesnevneren.
– Et enkelt visuelt eksempel på utforskningsreisen for den såkalte logo-lock-upen som til slutt ble valgt. Vi testet og diskuterte ulike relasjoner og hierarkier før det til slutt landet i en veldig direkte løsning der vi bygget en ny merkeverden med deler fra begge våre visuelle DNA-er, sier Rikard.
Bærekraftig emballasje
Med tanke på miljøet ble såkalte slimbokser valgt, som er den mest bærekraftige emballasjen for produktkategorien (som er en del av drikkeklar-segmentet). På den annen side har valg av emballasje ført til store tekniske utfordringer i trykkeprosessen basert på valgt design.
– Mye farger og gradienter i fondet til den ikoniske flasken, sammen med grunnfargene til de to ikoniske merkene, gjorde at vi måtte overvåke flere storskala prøvetrykk for å sikre riktig uttrykk, sier Rikard.
Absolut Sprite vil bli lansert i flere markeder i løpet av våren.
Tekst: Mette Rosencrantz