I samarbeid med PA Consulting, som er en del av Bottle Collective med PA og PulPac, tester Diageo en Dry Molded Fiber-flaske som er nitti prosent papir, med en tynn plastforing og en folieforsegling.
Flasken er utviklet for resirkulering i vanlige papirstrømmer og krever ikke at forbrukeren skiller plastfôringen ved avhending. Forbrukertesten involverer to tusen flasker Baileys, den originale irske kremlikøren i miniformat (80 ml) på Time Out-festivalen i Barcelona, Spania, som ble avholdt 25. – 26. mai.
Første forsøk
Dette er Diageos første forbrukerforsøk med papirbaserte flasker og vil teste hvordan flaskene reiser fra påfyllingsstedet i Irland til Barcelona, sammen med hvordan forbrukere samhandler med materialet og hvordan de forstår papirflaskens bærekraftegenskaper.
– Når det kommer til emballasjen vår, tar vi en fremgang-over-perfeksjon tilnærming, vel vitende om at emballasjen vår må utvikles sammen med forbrukernes behov og teknologiske fremskritt. Forbrukeren blir stadig mer kunnskapsrik om bærekraft, og vi tror vi kan møte dette behovet ved å bruke vår design og innovasjon til å bringe sammen premiumprodukter og mer bærekraftige løsninger, kommenterer Ewan Andrew, administrerende direktør, Global Supply Chain & Procurement og Chief Sustainability Office i Diageo.
– Vi er glade for at Diageo Baileys Minis nå når forbrukermarkedet. Tørrformede fiberflasker er et stort skritt fremover og setter nye standarder i verden for mer bærekraftig emballasje. Men dette er bare begynnelsen. PulPacs tørrformede fiberteknologi har et enormt potensial: ikke bare er den vannbesparende, energieffektiv og resirkulerbar, men den er også lønnsom i kommersiell produksjonshastighet og skala. Å jobbe med Diageo og andre organisasjoner gjennom våre flaske- og blisterpakkekollektiver har gjort det mulig for oss å samle ressurser og dramatisk akselerere tiden til markedet for denne viktige innovasjonen, sier Jamie Stone, design- og innovasjonsekspert hos PA.
Også andre produkter
Diageo undersøker også papirformater for andre produkter i sin portefølje. Selskapet forblir et engasjert medlem av Pulpex-konsortiet og fortsetter å utvikle og internt teste sitt Johnnie Walker papirbaserte flaskekonsept, som fortsatt er under utvikling, sammen med andre papirbaserte flaskekonsepter.
Parallelt utvikler Diageo en Diageo-designet, spiralviklet papirbasert flaske med Don Papa, det superpremium filippinske rommerket. Flasken er i gjennomførbarhetstesting og forventes å være nitti prosent papirbasert. Flasken er designet for å fjerne pappgaveinnpakningen rundt flasken for å gi en illusjon av en gaveeske som faktisk er hele flasken. Dette følger etter Diageos kunngjøring i 2022 om å starte et program for å fjerne pappgaveboksene i sin premium Scotch-portefølje for å redusere overflødig emballasje og vil bli rullet ut i etapper i løpet av de kommende årene.
Diageo ser også på andre emballasjeformater for å oppfylle bærekraftsmålene. Gjennom Diageo Sustainable Solutions tester Diageo å redusere vekten på glassflaskene sine med et nytt belegg utviklet av Exxergy. Etter et vellykket første trinn har Diageo investert i den andre runden med laboratorietesting og vil samarbeide med leverandørkjedepartnerne Ardagh og Dassualt Systemes for å fullføre dette.
I mars annonserte Diageo utprøvingen av 30 000 flasker Baileys i aluminiumsformat på utvalgte flyplasser i Europa (København, Amsterdam og Frankfurt), med en forventet CO2-reduksjon på 44 prosent sammenlignet med dagens glassflaske.
Testene av de nye emballasjeformatene støtter Diageos bredere 10-årige ESG-handlingsplan «Society 2030: Spirit of Progress». Diageos emballasje bidrar med en tredjedel til dets totale Scope 3-karbonavtrykk, og de innovative nye alternativene er med på å redusere dette.
Spesielt interessant i denne sammenhengen er liner/barriere. Hva består den av, hvordan påføres den, er det en innerpose? Packnews har forsøkt å få mer informasjon uten å lykkes.