Upfield, et globalt plantebasert matvaremerke, har lansert verdens første plastfrie, resirkulerbare beger for sine plantebaserte smør og smørbar margarin.
Etter fire år med innovasjon, i samarbeid med Footprint, et globalt materialvitenskapelig selskap, merkeselskapet MCC og samt automatiserings- og dekorasjonsselskapet Pagès Group, markerer denne introduksjonen begynnelsen på Upfields overgang til en papirløsning på tvers av porteføljen, sier de. Konsernet har en ambisjon om å redusere plastbruken med åtti prosent innen år 2030.
Emballasjen ble lansert i Østerrike med Flora Plant mot slutten av 2023. Hensikten er å erstatte opptil to milliarder plastbegere innen år 2030, og dermed unngå mer enn 25 000 tonn plastavfall per år.
Trauene, eller begerne om du vil, er utviklet av Upfields forsknings- og utviklingsteam ved hjelp av Footprints materialvitenskapelige teknologi. De er laget av pressede, våte papirfibre og er vanntette, oljetette og resirkulerbare i papirgjenvinningen. Trauet har fått konvensjonell plastfri sertifisering og bruker papir fra en PEFC-sertifisert leverandør. Upfield forventer at emballasjen vil oppnå hjemmekomposterbarhets-sertifisering innen 2025.
I motsetning til mange papiremballasjeløsninger har Upfields brett ikke plastbelegg, noe som betyr at de kan resirkuleres sammen med annet husholdningspapir og pappavfall, som bekreftet av et ledende europeisk resirkuleringsselskap.
– Vi er stolte over at vi sammen med Footprint har laget et innovativt papirbasert brett som er slitesterkt, oljebestandig og attraktivt, og noe mange trodde ville være umulig med papir. Men etter år med dedikert fokus fra felles Upfield og Footprint R&D-team og dusinvis av prototyper, gjorde vi det umulige mulig, sier Karina Cerdeira, Head of Packaging for Upfield.
– Dette nye papirbegeret markerer en virkelig milepæl for bærekraftig emballasje som reduserer avhengigheten av plast betydelig. Vi vil fortsette å flytte grensene gjennom ytterligere innovasjon for å imøtekomme komposterbarhet, utvikle nye størrelser og formater og foredle mot den optimale løsningen. Vi håper at det vi har oppnådd inspirerer andre selskaper til å fortsette å strebe etter positiv endring.