Det skjer på Sign Print&Pack i Odense

PUBLISERT: 5 september 2024
OPPDATERT: 5 september
Daniel Wahlgren og Lars Jensen fra arrangøren AGI ser frem til Sign Print&Pack i Danmark den 18.-19. september.

Nå er det mindre enn en måned til Sign Print&Pack i Danmark. Vi tok en prat med Lars Jensen og Daniel Wahlgren på AGI, hva kan vi forvente oss av årets messe i Odense?

Programmet for Sign Print&Pack begynner å bli klart og det er en fremoverlent messe som kommer til å by på alt fra utstillere til seminarer, workshops og ulike konkurranser. Messen holdes den 18.–19. september på Odense Congress center og er gratis for den som registrerer seg her.

Har messen vokst i år?

– Vi har drøyt 35 prosent mer gulvflate enn messen i 2022. Det er kun et fåtall ledige plasser igjen, sier Lars Jensen, salgssjef for Sign Print&Pack-messen.
Over 40 firmaer kommer til å være representerte på messegulvet. Det kommer til å bli vist det nyeste innen områder som digitalprint, etiketter, storformat, skilting, roboter, 3D-printing og tekstilprint med ekstra fokus på KI og automatisering.

– Vi har en bred utstillerbase fra ulike segmenter i bransjen og god utenlandsk representasjon. De nordiske utstillerne har alltid vært godt representerte og er det også i år. Virksomhetene passer på å vise de nyeste produktene og løsningene, sier Lars Jensen.

Heidelberg på plass

En av utstillerne er Heidelberg som skal vise sin nye digitalpresse Versafire LP.

Versafire LP

– Det er morsomt for det er en god stund siden Heidelberg viste maskiner på den danske messen. Slik jeg forstår det så er det første gang maskinen vises i Norden.
Maskin- og materialleverandøren Vikiallo har messens største stand.

– Jeg synes det er positivt at det er så stor oppslutning rundt messen. Det er tydelig at det er et forum for å vise sin nyeste teknologi og et forum der man har truffet en stor del av den grafiske ”befolkningen” med mennesker man ikke treffer så ofte. Det er ofte en god anledning til å treffe folk, sier Lars Jensen.

KI-tips

Bransjeforeningen Grakoms direktør Carina Christensen kommer til å åpne messen og gi et innblikk i hvilke forandringer og nye lovkrav som akkurat nå påvirker den grafiske bransjen.

Det blir også flere seminarer. Lærer og konsulent Kåre Bjørn Jensen kommer til å gi anvendelige tips på hvordan man kan benytte KI både for ditt foretak og personlig. Kåre kommer til å gjennomgå flere grafisk relevante KI-temaer, deriblant KI-genererte bilder og video, bruk av WordPress med KI-verktøy, og søkeoptimering med hjelp av KI.

Kåre Bjørn Jensen, Carina Christensen, Christian Jensen og Jonas Vinther Pedersen vil holde seminarer med vidt forskjellige temaer som berører den grafiske bransjen.

– Besøkerne kan komme inn og få en følelse for hva KI er, samt stille spørsmål. Det kommer til å være en workshop med arbeidsstasjoner der man kan få teste og få forskjellige tips og tricks, sier Lars Jensen.

Christian Jensen Grakom, assisterende direktør på Grakom kommer til å snakke om grønnvasking og hvor grensene går.

Jonas Vinther Pedersen, miljø- og klimarådgiver hos Fespa Danmark/Grakom, kommer til å diskutere klimaberegning for skilt- og tekstilprodukter.

Flere konkurranser

Under messen holdes dessuten Skilt & Printbransjens konkurranse i bilfoliering.

I år arrangeres for første gang konkurransen ”Eco Interior Design Award”, med Vikiallo som hovedsponsor. Konkurransen retter seg mot studenter innen visuell kommunikasjon, arkitektur og design. En resepsjon og dennes vegg skal designes ved hjelp av folier.

– Et krav er at bakveggen designes med hjelp av KI. Vi har et kompetent dommerpanel som kommer til å kåre vinneren. Førstepremie for beste design er 15 000 danske kroner, sier Lars Jensen.

I skrivende stund har det innkommet 16 bidrag. Totalt er det et femtitalls deltakere da mange konkurrerer som team.

Odense Congress Center.
Håper på gode besøkstall

– Den forrige messen gjorde vi rett etter pandemien og besøkstallet gikk ned. Nå håper vi å nærme oss slik det var før pandemien, sier Daniel Wahlgren, COO hos arrangøren AGI.

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Vant priser for årets beste plastgrep

Lerum, Arla, Trioworld Lundin og Den Stolte Hane vant årets Plastløftepriser for sin innovative og bærekraftige emballasje.
plastloftet-vinnere3

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister