Det samles inn stadig mer avfall fra norske strender

PUBLISERT: 2 januar 2018
OPPDATERT: 26 januar


Hold Norge Rent har publisert en ny rapport etter strandryddesesongen 2017. Den gode nyheten er at det samles inn mer avfall fra strendene enn noen gang før.

Antall ryddeaksjoner økte med 108 prosent fra 2016 til 2017, mens antall deltakere økte fra 18 489 i 2016 til 48 702 registrerte ryddere i fjoråret.

Plastbiter topper listen
For sjuende året på rad er det uidentifiserbare plastbiter som topper funnlisten. De fem avfallstypene som ble funnet hyppigst i Norge var EPS, tau, uidentifiserte plastbiter, matvareemballasje og sanitæravfall.

Totalt står plast for over 76 prosent av funnene i Norge. Analyser av mulige kilder viser at 45 prosent av funnene stammer fra personlig forbruk. Avfall fra maritim sektor står for rundt 37 prosent, mens 12 prosent kommer fra bygg/anlegg og industri.

Cirka fem prosent er sanitæravfall som antas å stamme fra renseanlegg.

Det ryddes og kartlegges i hele Norden
Tilsvarende rydde- og kartleggingskampanjer er gjennomført i hele Norden (Danmark, Finland, Island, Sverige og Norge) Her viser det seg at hele 90 prosent av funnne er plast. 43 prosent av dette stammer fra personlig forbruk. På den svenske østkysten består 96,5 prosent av funnene av plast.

Hold Norge Rent er Norges koordinator av Let’s Clean up Europe (LCUE) som er en felles ryddedugnad i Europa. 17 land deltok i mai 2017 da dugnaden ble arrangert for fjerde gang

 

 

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar