Teknologisk Institut satser stort på bærekraftige materialer

PUBLISERT: 17 februar 2021
OPPDATERT: 26 januar

|

Et 4-eårig utviklingsprosjekt om bærekraftige materialer og bedre håndtering av plastavfall ble igangsatt av Teknologisk Institut på starten av 2021.

– Det er vår oppfatning at Danmarks 2030-klimamål kun kan nås hvis bruken av ressurser ses i et helhetsperspektiv, der resirkulering er tenkt inn som tatt hensyn til i produktdesignen, skriver sentersjef Lar Germann i lederartikkelen i Plast og Emballages medlemsskriv nr 1 2021.

Bærekraft som konkurranseparameter
Teknologisk Institut vil bygge opp en teknologisk infrastruktur og gi industrien enkel adgang til rådgivning, analyser, testbeds og felles utvikling.

Bærekraft har blitt en viktig konkurranseparameter i næringsmiddel-, plast- og emballasjeindustrien.

– Vi er sikre på at vi gjennom denne innsatsen kan samle virksomheter i koordinerte utviklingsfellesskap, hvor målet er at bærekraftige råvarer og fremstillingsmetoder, kan sikre at produkter designes for gjenvinning på tvers av produktene livssyklus og verdikjeder.

Teknologisk infrastruktur

Teknologisk Institut vil bygge opp en teknologisk infrastruktur og gi industrien enkel adgang til rådgivning, analyser, testbeds og felles utvikling.

– Vårt fokus vil være på plastprodukter, emballasje, substitusjonsteknologi og nye materialer som sikrer både funksjon og bærekraft, skriver Germann

Innsatsen er delt opp i verdikjedens fire hovedområder:
  • A) Nye bærekraftige materialer
  • B) Produktdesign
  • C) Produksjon
  • D) Gjenvinning

Ambisjonen med prosjektet «Bæredyktige materialer” er å samle virksomheter i koordinere utviklingsfellesskap, hvor bærekraftige råvarer, produktsammensetningen og fremstillingsmetoden skal sikre at produkter designes for gjenvinning.

 

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar