Norsk dagligvarehandel vil oppleve stadig hyppigere endringer, og leverandørene må trolig være ekstremt kreative for å lykkes i fremtiden.
Markedsrådgiver Tom Aulie tror at det viktigste blir det digitale skiftet og endringer i teknologi- og lojalitetssystemer.
Tallet er tre
– Jeg har ikke fasiten, men det vil skje veldig mye fremover. Det vil gå fort, og dette er bare starten, understreker Aulie i et intervju med Dagligvarehandelen.
Han mener det er helt feil å stemple Remas nye strategi for mislykket, og at Æ-appen byr på uendelig mange flere muligheter enn det vi har sett til nå. Aulie har ingen tro på at Rema vil forsvinne – eller at nye dagligvarekjeder kommer inn.
– Det kommer ikke til å bli flere dagligvarekjeder enn tre. Det er ikke mulig for flere å tjene penger. Se på KBS også. Med integrasjonen mellom Esso og Deli de Luca vil det bli tre bensinstasjoner igjen også.
– Tallet er «3», det har vi også sett innen elektrobransjen, optikk og flere andre bransjer, sier Aulie.
Storhusholdning blir sterk
Tom Aulie tror at storhusholdningsbransjen kommer til å bli en sterk konkurrent for dagligvarehandelen i årene fremover. Han ser for seg en hverdag der folk spiser frokost og lunsj i jobbkantina og tar med seg en pose middagsmat med hjem.
Da blir det ikke mye igjen til dagligvaren. Vi er nødt til å tenke ut av boksen, slår han fast og gjentar at mye vil handle om teknologi.
– Det å være annerledes og tilpasse seg, handler for leverandørene bare om å ligge i forkant.
«Venneløs i dagligvarebransjen»
Endringene i norsk dagligvarehandel vil bare komme oftere og bli større i årene som kommer. Det var bakgrunnen for at Spirit Gruppen, Manpower Group Solution og Dagligvarehandelen inviterte leverandør til seminaret «Venneløs i dagligvarebransjen» tidligere i februar.
Et 60-talls tilhørere fikk høre om og diskutere ulike scenarier for dagligvareaktørene og leverandørene, organisering, roller og fremtidige kompetansebehov.
Det blir større regionale og lokale forskjeller, vi kan kjøpe måltider og dagligvarer fra mange flere steder enn bare dagligvarebutikken, kjedene styrker satsingen på egen industri og egne merkevarer.