Dagligvareleverandører må være ekstremt kreative

PUBLISERT: 14 februar 2017
OPPDATERT: 26 januar


Norsk dagligvarehandel vil oppleve stadig hyppigere endringer, og leverandørene må trolig være ekstremt kreative for å lykkes i fremtiden.

Markedsrådgiver Tom Aulie tror at det viktigste blir det digitale skiftet og endringer i teknologi- og lojalitetssystemer.

Tallet er tre
– Jeg har ikke fasiten, men det vil skje veldig mye fremover. Det vil gå fort, og dette er bare starten, understreker Aulie i et intervju med Dagligvarehandelen.

Han mener det er helt feil å stemple Remas nye strategi for mislykket, og at Æ-appen byr på uendelig mange flere muligheter enn det vi har sett til nå. Aulie har ingen tro på at Rema vil forsvinne – eller at nye dagligvarekjeder kommer inn.

– Det kommer ikke til å bli flere dagligvarekjeder enn tre. Det er ikke mulig for flere å tjene penger. Se på KBS også. Med integrasjonen mellom Esso og Deli de Luca vil det bli tre bensinstasjoner igjen også.

– Tallet er «3», det har vi også sett innen elektrobransjen, optikk og flere andre bransjer, sier Aulie.

Storhusholdning blir sterk
Tom Aulie tror at storhusholdningsbransjen kommer til å bli en sterk konkurrent for dagligvarehandelen i årene fremover. Han ser for seg en hverdag der folk spiser frokost og lunsj i jobbkantina og tar med seg en pose middagsmat med hjem.

Da blir det ikke mye igjen til dagligvaren. Vi er nødt til å tenke ut av boksen, slår han fast og gjentar at mye vil handle om teknologi.

– Det å være annerledes og tilpasse seg, handler for leverandørene bare om å ligge i forkant.

«Venneløs i dagligvarebransjen»
Endringene i norsk dagligvarehandel vil bare komme oftere og bli større i årene som kommer. Det var bakgrunnen for at Spirit Gruppen, Manpower Group Solution og Dagligvarehandelen inviterte leverandør til seminaret «Venneløs i dagligvarebransjen»  tidligere i februar.

Et 60-talls tilhørere fikk høre om og diskutere ulike scenarier for dagligvareaktørene og leverandørene, organisering, roller og fremtidige kompetansebehov.

Det blir større regionale og lokale forskjeller, vi kan kjøpe måltider og dagligvarer fra mange flere steder enn bare dagligvarebutikken, kjedene styrker satsingen på egen industri og egne merkevarer.

 

 

Siste nytt

Ketsjupemballasje som "eksploderer"

Det nederlandske designfirmaet Akarton har utviklet en reklameemballasje for det nederlandske selskapet Hela og deres Hela Tomato Ketchup. Løsningen viser hvordan innovativ design og funksjonalitet kan møtes, samt tiltrekke seg influensere som markedsførere.
Akarton_HelaTomaat_VM3_25_verpakkingx

Starbucks lanserer plastfrie kaffebegre

En ny versjon av Starbucks' ikoniske hvite beger har nylig blitt lansert i Europa. Etter mye forskning og utvikling har Starbucks nå en kaffekopp der plastfôringen er erstattet med et mineralbelegg. Det nye begeret er sertifisert som hjemmekomposterbart og i stor grad resirkulerbart.
starbux

Ny trauforsegler for store kvanta fra Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introdusert en ny trau-forsegler for næringsmiddelindustrien, QX-800, som gir økt kapasitet og adresserer ytelses- og effektivitetsutfordringene ved trauforseglingsapplikasjoner. Den er basert på smart intelligens og har et kompakt design.
QX-800-close-up-shot-of-gripper-arms-with-pots-of-fruitx

Kongsberg forenkler håndteringen med ny programvare

På Drupa i fjor lanserte Kongsberg PCS sitt nye flaggskip innen skjærebord, ultimate 24. Det var en gitt følgesvenn for årets FESPA -messe samt et C24 -bord og nyheter innen programvare.
David

Les mer

Ketsjupemballasje som "eksploderer"

Det nederlandske designfirmaet Akarton har utviklet en reklameemballasje for det nederlandske selskapet Hela og deres Hela Tomato Ketchup. Løsningen viser hvordan innovativ design og funksjonalitet kan møtes, samt tiltrekke seg influensere som markedsførere.
Akarton_HelaTomaat_VM3_25_verpakkingx

Starbucks lanserer plastfrie kaffebegre

En ny versjon av Starbucks' ikoniske hvite beger har nylig blitt lansert i Europa. Etter mye forskning og utvikling har Starbucks nå en kaffekopp der plastfôringen er erstattet med et mineralbelegg. Det nye begeret er sertifisert som hjemmekomposterbart og i stor grad resirkulerbart.
starbux

Ny trauforsegler for store kvanta fra Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introdusert en ny trau-forsegler for næringsmiddelindustrien, QX-800, som gir økt kapasitet og adresserer ytelses- og effektivitetsutfordringene ved trauforseglingsapplikasjoner. Den er basert på smart intelligens og har et kompakt design.
QX-800-close-up-shot-of-gripper-arms-with-pots-of-fruitx

Kongsberg forenkler håndteringen med ny programvare

På Drupa i fjor lanserte Kongsberg PCS sitt nye flaggskip innen skjærebord, ultimate 24. Det var en gitt følgesvenn for årets FESPA -messe samt et C24 -bord og nyheter innen programvare.
David