Cloetta øker fyllingsgraden i godteposen til Godt & Blandet

PUBLISERT: 27 mars 2019
OPPDATERT: 26 januar
Godt & Blandet original kommer i ny forpakning (t.v.) der mengden luft er redusert betydelig. (Foto: Katrine Lunke)
Fyllingsgraden i Godt & Blandet har økt med 28 prosent og mengden luft er blitt redusert betydelig. Dermed reduseres plastmengden og CO2-utslippet.

– Vi ønsker å redusere vårt miljøavtrykk. Gjennom økt fyllingsgrad reduserer vi både plastmengde og CO2-utslipp, sier Ann Cathrin Irgens i Cloetta.

Øker fra 25-30 prosent fyllingsgrad

– For godteposer har fyllingsgraden i snitt vært 25-30 prosent. Godt & Blandets fyllingsgrad lå allerede godt over snittet, og nå har vi økt fyllingsgraden enda mer, sier produktsjef Ann Cathrin Irgens i Cloetta Norge.

Godt & Blandet har nettopp kommet i ny forpakning med økt fyllingsgrad. For originalposen har fyllingsgraden økt fra 43 til 55 prosent.

Slike tiltak og resultater er noe handelen har etterspurt lenge og hører også med til optimeringsarbeidet som Emballasjeforeningen og Grønt Punkt Norge driver.

Færre lastebilleveranser

I tillegg til å øke fyllingsgraden, har Cloetta redusert størrelsen på posene. Som følge av dette har de også redusert størrelsen på F-pak og får plass til mer i hver D-pak. Dette bidrar til å fjerne luft og det blir plass til et ekstra lag på pallen.

– Godteriproduksjon forbindes gjerne ikke med miljø, men vi kan alle gjøre små bidrag for å redusere klimautslippene våre. Vi har redusert mengden luft per pall med 20 prosent, noe som gjør at vi kan redusere antallet lastebilleveranser, forklarer Ann Cathrin Irgens.

Reduksjonen i antall leveranser gjør at CO2-utslippet fra transporten av Cloettas varer reduseres med 3 prosent sammenlignet med i 2017.

– Uærlig ovenfor forbrukerne

Dagligvarehandelens Miljøforum (DMF) har tidligere kartlagt og publisert fyllingsgraden for dagligvarer på varegruppenivå. Dette vil framover bli gjort av Trade Solutions.

I siste DMF-kartlegging var gjennomsnittlig fyllingsgrad for alle varegrupper 48,6 prosent, og for varegruppen snacks var den 38,7 prosent. Daglig leder Jens Olav Flekke har inntrykk av at det har vært marginalt med endringer siden da.

– Vi synes det er bra at Cloetta fokuserer på fyllingsgrad, noe vi ønsker at alle produsenter skal gjøre – hele tiden, sier Flekke.

– Luft i emballasjen genererer unødvendige CO2-utslipp fordi kapasiteten i lastebiler ikke utnyttes. Vi synes også det fremstår uærlig ovenfor forbrukerne når emballasjen ikke reflekterer innholdet.

Går foran i bransjen

I Cloettas langsiktige bærekraftmål har selskapet satt seg tydelige mål om å redusere CO2-utslippet fra produksjon og transport.

– Vi vil gjøre det vi kan for å redusere vårt klimaavtrykk og ønsker å gå foran i vår bransje, sier Ann Cathrin Irgens.
– Vi jobber hele tiden med å forbedre fyllingsgraden på produktene våre. Når vi i framtiden kommer med noe nytt eller gjør endringer på eksisterende sortiment, vil vi gjøre det vi kan for å bedre fyllingsgraden.

Nylanseringer skal ha høy fyllingsgrad

– Innkjøperne i kjedene fokuserer på at nylanseringer skal ha høy fyllingsgrad, og alle som leverer varer i det norske markedet bør derfor sette seg inn i reglene beskrevet på stand.no, sier Jens Olav Flekke i DMF.

– De som ikke gjør jobben sin før produktlansering kan risikere at produktet ikke kommer inn i sortimentet.

Les mer

Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.
Namnlös design - 7

Ny internasjonal toppjobb for Fujifilms Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Svenske GAIA Biomaterials leverer materialer til millioner av sugerør i USA

I disse dager starter det amerikanske selskapet Evanesce produksjonen av de første 7,5 millioner sugerørene av det svenske materialet Biodolomer. En krittbasert plastforsegling produsert av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Paboco lanserer nå verdens første markedsklare papirflaske

Paboco og Blue Ocean Closures har inngått partnerskap for å lage bransjens første markedsklare kombinasjon av papirflaske og fiberbasert lukking. Den er nå tilgjengelig på markedet og forventes å nå forbrukerne tidlig i 2025. 8. oktober ble den for første gang vist frem til markedet. Det fant sted på legemiddelmessen CPHI i Milano.
Main-Imagex

Siste nytt

Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.
Namnlös design - 7

Ny internasjonal toppjobb for Fujifilms Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Svenske GAIA Biomaterials leverer materialer til millioner av sugerør i USA

I disse dager starter det amerikanske selskapet Evanesce produksjonen av de første 7,5 millioner sugerørene av det svenske materialet Biodolomer. En krittbasert plastforsegling produsert av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Paboco lanserer nå verdens første markedsklare papirflaske

Paboco og Blue Ocean Closures har inngått partnerskap for å lage bransjens første markedsklare kombinasjon av papirflaske og fiberbasert lukking. Den er nå tilgjengelig på markedet og forventes å nå forbrukerne tidlig i 2025. 8. oktober ble den for første gang vist frem til markedet. Det fant sted på legemiddelmessen CPHI i Milano.
Main-Imagex