Britisk matkasseleverandør går over til resirkulerbar emballasje

PUBLISERT: 14 februar 2022
OPPDATERT: 26 januar


Den ledende leverandøren av matkasser i Storbritannia, Mindful Chef, gjør emballasjen mer bærekraftig i samarbeid med Smurfit Kappa.

Mindful Chef opplevde en enorm økning i etterspørselen etter matkassene sine under pandemien. Selskapet, som har vært klimanøytralt siden 2020, har som mål å gjøre alle deler av virksomheten så bærekraftige som mulig.

Emballasjen de brukte tidligere, bestod av isolasjonsposer kombinert med ispakker. De holdt innholdet kaldt, men de var vanskelige å resirkulere. Den nye løsningen består av isolasjonspakker av bølgepapp. De har 30 prosent mindre karbonavtrykk enn isolasjonen som ble brukt tidligere, og de har en tettsittende og todelt teleskopdesign.

Fant 100 prosent resirkulerbart alternativ

Eksperter hos Smurfit Kappa’s Experience Centre i Yate fant et 100 prosent resirkulerbart alternativ som er bedre for miljøet, og som samtidig sørger for at de nødvendige temperaturene opprettholdes over lengre tid.
Den nye løsningen består av isolasjonspakker av bølgepapp. De har 30 prosent mindre karbonavtrykk enn isolasjonen som ble brukt tidligere, og de har en tettsittende og todelt teleskopdesign.

Den nye emballasjeløsningen ble grundig testet ved Smurfit Kappas ISTA-sertifiserte (International Safe Transit Association) testlaboratorium i Northampton for å sikre at den oppfyller kravene for transport av fersk mat. Under testing viste den nye emballasjeløsningen at den holdt ingrediensene under 8 °C i mer enn 30 timer i romtemperatur.

Eddie Fellows, CEO for Smurfit Kappa UK & Ireland, sier følgende om samarbeidet:

– Vi er svært glade for at vi fikk muligheten til å samarbeide med Mindful Chef om dette spennende prosjektet, som førte til bedre beskyttelse av produktene og en iøynefallende emballasjeløsning som er bedre for miljøet.

Det er mange kunder som er på utkikk etter skreddersydde løsninger for netthandel for å oppfylle den økende etterspørselen etter bærekraftig emballasje.
– Teamene ved vårt Experience Centre og ISTA-laboratorium utviklet noe helt unikt for Mindful Chef for å oppfylle de strengeste standardene for samfunnsmessige og miljømessige egenskaper, samtidig som merkevaren styrkes.

David Waller, innkjøpsansvarlig hos Mindful Chef, legger til:

– Ved å samarbeide tett med Smurfit Kappa har vi oppnådd målet vårt om å bli enda mer bærekraftige.

– De nye isolasjonspakkene er perfekte for å holde maten fersk under transport. Det bidrar til å sikre at vi oppfyller kundenes forventninger, noe som igjen sikrer at de får en god opplevelse når de mottar bestillingene sine.

Les mer om Smurfit Kappas løsninger.

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red