Britisk selskap vil lage plastemballasje av CO2

PUBLISERT: 22 juni 2017
OPPDATERT: 26 januar
|

Econic Technologies er omdannet fra FoU-selskap til en bedrift som skal hjelpe plastprodusenter å lage plast ved å erstatte fossile råvarer med CO2.

Econic Technologies lager katalysatorer for polymerisering og inngår partnerskap med plastprodusenter for å hjelpe dem å  fase inn CO2 som råstoff i produksjonen. Ved å erstatte deler av den oljebaserte råvaren med et avfallsprodukt, sparer man penger, naturressurser, klima og miljø.

Justerbart system
– Systemet kan tunes lik at mengden CO2 som brukes kan varieres. I første omgang ser vi for oss å bruke CO2 til produksjon av polyuretan i blant annet biler, fottøy og møbler, sa Rowena J. Sellens da hun presenterte systemet på Norners industriseminar i juni.

– Det er mulig å bruke opptil 80 prosent CO2, men dette kan skreddersys til kundenes ønskede egenskaper og kostnadsramme, sa hun.

Econic leverer katalysatorer via underleverandører og hjelper kundene å produsere polymerer som de kan selge videre til sine kunder.

Ser på emballasjemarkedet
– Med dagens teknologiplattform vil man kunne spare CO2-utslipp tilsvarende millioner av biler. Og potensialet er større. Vi ser på nye markeder som emballasje, elektronikk, osv, sa Rowena J. Sellens.

Norner er en av aksjeeierne i Econic Technologies, og ifølge Sellens hadde ikke prosjektet kunne gjennomføres uten Norners bidrag. Selskapet ble startet i 2011 for å utvikle den nåværende teknologien til kommersielle applikasjoner

Econic Tehcnoliges flyttet inn sine nåværende lokaler i Cheshire rett sør for Manchester i januar 2017.

Les mer om selskapet her.

 

 

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar