Bobsts administrerende direktør, Jean-Pascal Bobst, hadde en melding til journalister på selskapets pressekonferanse på Drupa. «Vi ønsker å se på oss selv som et programvareselskap, vi er ikke lenger et stål- og maskinselskap», sa han, og det er tydelig at der hevet journalistene på øyenbrynene.
Et eksempel på å ville presentere noe annet enn sine maskiner her på Drupa kan sees på selskapets stand. Alt som er tilgjengelig på maskinsidener en designmessig tiltalende konseptmaskin, ellers er det stasjoner hvor de ansatte forteller om utviklingen innen bølgepapp, falset papp, fleksible materialer og etiketter.
– Allerede i 2020 sa jeg at Bobst ikke vil ha maskiner på standen sin på fremtidige messer, og det er det man ser nå. Alle vet hva vi kan gjøre på maskinsiden, vi trenger ikke vise det gang på gang, og samtidig er det tvilsomt fra et bærekraftssynspunkt å frakte kanskje hundre og femti tonn maskiner til messer, sa han.
Så er det selvsagt et økonomisk aspekt også, men det ble ikke tatt opp på pressekonferansen.
Programvarefokuset er det samme som Bobst Connect, det vil si skytjenesten utviklet av Bobst. Via den kan du følge kundenes utskriftsjobber ned til minste detalj.
På messen vises nyheter innen alle felt. For eksempel sier de at de er de første i verden som er Pantone-validert innen flexotrykk. Innenfor farger er det utviklet Tahila-blekk som inkluderer CMYK, oransje, hvit og fiolett.
Packnews kommer tilbake med mer informasjon om nyhetene. Jean Pascal Bobst avsluttet med å slå fast at det går bra for Bobst og pekte for eksempel på hybridpresser der de nå er nummer én i verden, noe som har skjedd på bare tre år. Han er også litt ekstra stolt over de skybaserte tjenestene de har utviklet innen etikettproduksjon. «Ikke verst for et maskinfirma», konkluderte han – og motsa dermed sin første uttalelse.