Bobst vil se seg som et programvareselskap

Foto: Bo Wallteg
PUBLISERT: 29 mai 2024
OPPDATERT: 29 mai
Jean-Pascal Bobst vil at vi skal se selskapet som et programvareselskap.

Bobsts administrerende direktør, Jean-Pascal Bobst, hadde en melding til journalister på selskapets pressekonferanse på Drupa. «Vi ønsker å se på oss selv som et programvareselskap, vi er ikke lenger et stål- og maskinselskap», sa han, og det er tydelig at der hevet journalistene på øyenbrynene.

Et eksempel på å ville presentere noe annet enn sine maskiner her på Drupa kan sees på selskapets stand. Alt som er tilgjengelig på maskinsidener en designmessig tiltalende konseptmaskin, ellers er det stasjoner hvor de ansatte forteller om utviklingen innen bølgepapp, falset papp, fleksible materialer og etiketter.

– Allerede i 2020 sa jeg at Bobst ikke vil ha maskiner på standen sin på fremtidige messer, og det er det man ser nå. Alle vet hva vi kan gjøre på maskinsiden, vi trenger ikke vise det gang på gang, og samtidig er det tvilsomt fra et bærekraftssynspunkt å frakte kanskje hundre og femti tonn maskiner til messer, sa han.

Så er det selvsagt et økonomisk aspekt også, men det ble ikke tatt opp på pressekonferansen.

En konseptmaskin er den eneste maskinen på Bobst-standen.

Programvarefokuset er det samme som Bobst Connect, det vil si skytjenesten utviklet av Bobst. Via den kan du følge kundenes utskriftsjobber ned til minste detalj.

På messen vises nyheter innen alle felt. For eksempel sier de at de er de første i verden som er Pantone-validert innen flexotrykk. Innenfor farger er det utviklet Tahila-blekk som inkluderer CMYK, oransje, hvit og fiolett.

Packnews kommer tilbake med mer informasjon om nyhetene. Jean Pascal Bobst avsluttet med å slå fast at det går bra for Bobst og pekte for eksempel på hybridpresser der de nå er nummer én i verden, noe som har skjedd på bare tre år. Han er også litt ekstra stolt over de skybaserte tjenestene de har utviklet innen etikettproduksjon. «Ikke verst for et maskinfirma», konkluderte han – og motsa dermed sin første uttalelse.

Les mer

På Hunkeler Innovation Days må leverandørene samarbeide

Hvert annet år er Lucerne sentrum for Hunkeler Innovation Days. Det høres kanskje ikke spennende ut, men det er nok det mest spennende stedet å se på ny teknologi og utviklingstrender innen grafisk produksjon.
hunkeler-i-d

To svenske trykkerigiganter danner milliardkonsern

To av Sveriges største trykkerier fusjonerer. Åtta45 og Exakta Print ønsker å forme fremtiden sammen.
FotoJet-2024-12-17T205718.821

Skap konkurransefortrinn med trykket emballasje

Magnus Blegen, Direktør Production i Canon Norge vitner om et voksende emballasjemarked og slår i den sammenhengen et slag for digitalprintingens fordeler.
foto-83

HolyGrail 2.0 muliggjør sirkulær økonomi gjennom digitalisering av emballasjer

På AIPIA World Congress 2024 i Amsterdam presenterte Jan 't Hart, prosjektleder i AIM (European Brands Association), utviklingen av det interessante HolyGrail 2.0-prosjektet. Dette initiativet fokuserer på bruk av digitale vannmerker for å bedre sortere emballasjeavfall og fremme resirkulering av høy kvalitet. Det endelige målet er å bidra til den sirkulære økonomien.
Lenor-codes

Siste nytt

På Hunkeler Innovation Days må leverandørene samarbeide

Hvert annet år er Lucerne sentrum for Hunkeler Innovation Days. Det høres kanskje ikke spennende ut, men det er nok det mest spennende stedet å se på ny teknologi og utviklingstrender innen grafisk produksjon.
hunkeler-i-d

Toppan kjøper Sonoco TFP i USA for nesten to milliarder dollar

Japanske Toppan Holdings har inngått en avtale om å kjøpe Sonoco Products Companys Thermoformed & Flexible Packaging (TFP)-virksomhet i USA for 1,8 milliarder dollar på kontant- og gjeldfri basis.
Toppan

Baklengs inn i fremtiden?

EUs emballasjeforordninge, PPWR, som ble spikret før jul, slår fast at innen 2030 skal ti prosent av all drikkevareemballasje som selges, f.eks. i vår nærmeste EU-nabo Sverige være i gjenfyllbar emballasje – i praksis vil dette si gjenbrukbare glassflasker.
Julmust2021211006_682x

Verdens største fabrikk for produksjon av PLA bygges i Abu Dhabi

Det Dubai-baserte bioteknologiselskapet Emirates Biotech begynner nå å realisere sine tidligere publiserte planer om å bygge et gigantisk anlegg for produksjon av den melkesyrebaserte bioplasten PLA (Polylactic Acid).
dubai-pla-toppx