De mener trebasert emballasje vil bli en stor forretningsmulighet for små og mellomstore aktører i årene som kommer.
Kan svaret på et fossilfritt samfunn skjule seg i de store skogene som omgir landet vårt? Ja, forteller Monika Svanberg. Hun er prosjektleder i Bioeconomy Region, et norsk-svensk samarbeidsprosjekt som gjester HOLDBAR 2020. Målet er å fremme skogsbasert biomateriale som landets nye hovedråvare.
– Ja, skogen er den nye oljen. Alt du kan lage av olje kan du også lage av tre, det er et faktum. Vi i Bioeconomy Region ønsker å sørge for at biomateriale fra skogen utnyttes i større grad fremover, og vi vil hjelpe dem som satser på det. Vi vil kort fortalt dytte frem en industriell skogsbasert transformasjon.
– Hvordan tror du emballasjeindustrien vil påvirkes av dette?
– Jeg tror trebasert emballasje blir en stor trend fremover, og vi ser allerede at mye skjer på den fronten. I oktober kom for eksempel prototypen av Green Fiber Bottle. Det er en papirflaske til øl og brus som allerede har høstet stor interesse fra ledende produsenter innen drikkevarer. Vi ser også at 3D-printing i kompositt blir mer og mer populært. Dessuten skjer det store fremskritt innen utviklingen av fossilfrie barrierer i mat-emballasje.
Støtter mindre emballasjebedrifter på veien mot kommersiell suksess
Bioeconomy Region består av partnere og bedrifter i skogrike fylker som Innlandet og Viken, og regionene Dalarna, Värmland og Västra Götalandsregionen. Blant dem fins det store produksjonsaktører, teknologiselskaper og kompetente forskningsmiljøer. Monika påpeker at de har samlet alle elementer som kreves for å trigge nyskaping i eksisterende verdikjeder.
– Vårt mål er å støtte små og mellomstore bedrifter på veien mot kommersialisering av nye produkter og teknologi innen skogsbasert bioøkonomi. Bedriftene skal også få muligheten til å nå et større marked. Samtidig skaper vi et klyngemiljø hvor investorer lettere oppdager interessante investeringsobjekter, og bidrar totalt sett til at Norge når de hårete
Hvordan sørger dere for at bedriftene får tilgang til et større marked?
– Vel, fylkeskommuner og kommuner har kommunale planer som omfatter blant annet klima og miljø. Her jobber vi aktivt mot offentlige innkjøpere for å sikre at de kjøper det industrien kan levere. Det er en viktig faktor for vekst.
Bioeconomy Region-prosjektet skal støtte vekst innen tre ulike områder: bygg med tre, emballasje og forpakning både bioplast og fiber, og trebaserte tekstilprodukter. Monika mener det fins et stort potensial for verdiskapning i emballasjeindustrien, om de riktige menneskene og aktørene vet om hverandre.
– Klyngevirksomhet og samarbeid er essensielt. Vi vil skape et miljø hvor testing og eksperimentering står i sentrum. I Bioeconomy Region er vi bevisst på vår rolle som støttespiller i denne prosessen. Vi har identifisert mer enn 50 testmiljøer som bransjen kan benytte seg av, og bruker disse aktivt for å bidra til at bedrifter kan vokse.
3.-5. mars
HOLDBAR 2020 avholdes 3. – 5. mars på Norges Varemesse. Her stiller Bioeconomy Region opp med stand og seminar. Monika forteller at målet er å bringe folk sammen og åpne dører.
– Ja, vi skal skape en fruktbar, nettverksbyggende møteplass på årets messe. Bioeconomy Region skal ha stand ved Emballasjeforeningen.
– Her skal vi introdusere besøkende til testmiljøer og klynger som spesialiserer seg på emballasje i regionen. Vi holder også nettverksseminar den 5. mars, hvor vi satser på å koble sammen industri og innkjøpere. Vi gleder oss stort til å møte alle sammen på årets messe.