BillerudKorsnäs er giret for å vekst inn i fremtiden

PUBLISERT: 2 februar 2017
OPPDATERT: 26 januar


– Når vi ser tilbake på 2016 er vi fornøyd med å ha oppnådd rekordhøye produksjons- og salgsvolumer over hele linjen, sier VD Per Lindberg.

– Det eneste problemet er manglende vekst i Consumer Board på grunn av produksjonssvingningene tidligere i år. Vi har imidlertid gode grunner til å tro at dette ikke kommer til å være et problem framover, sier Lindberg.

Langsiktig vekst
BillerudKorsnäs har stabilisert produksjonen, og beslutningen om å bygge en ny kartongmaskin i Gruvön legger til rette for langsiktig vekst.

Produksjonsstrukturen optimeres ytterligere med beslutningen om å gjøre Skärblacka til et verdensledende MG-senter.

– Når vi ser på markedene er vi overbevist om at vi kommer til å kunne levere fortsatt vekst i tråd med våre planer og forventninger. Bærekraftige emballasjematerialer og -løsninger ligger til grunn for vår virksomhet, og etterspørselen stiger på alle markeder i hele verden, sier Lindberg.

Rekordhøyt volum
Salgsvolumene økte med 1 prosent i 2016 sammenlignet med 2015, noe som gir et rekordhøyt produksjons- og salgsvolum.

– Produksjonsforstyrrelsene som følge av ombyggingen i 2015 har vi nå lagt bak oss, og de forventede forbedringene vil vise seg når vi kan kjøre med full kapasitet og matche markedets etterspørsel og tilvekst.

Lindberg nevner også forretningsområdet Packaging Paper som avsluttet året med et bedre resultat enn noen gang tidligere.

Forbrukernes miljøbevissthet påvirker mest
I emballasjeindustrien og blant merkevareeierne er man enige om at forbrukernes økte miljøbevissthet påvirker utviklingen mest.

– Det har våre analyser vist i lang tid, og det er åpenbart i dialogen med våre kunder og partnere. Det viser seg også gjennom økende etterspørsel etter bærekraftig emballasje.

Lindberg forteller at de i den siste tiden har sette økt interesse for bærekraft også blant investorer og eiere. I en global politisk kontekst står BillerudKorsnäs fast ved sin overbevisning:

– Forbrukerne forventer seg stadig mer av produktene og bedriftene når det gjelder bærekraft, og det skaper store markedsmuligheter for oss.

Stabile markeder
I samtlige forretningsområder var markedene stabile i fjerde kvartal, og selskapet forventer at dette skal fortsette i første kvartal 2017.

Når det gjelder de langsiktige markedsmulighetene har BillerudKorsnäs en tydelig strategi når det gjeler lønnsom vekst. Den er delt i to hovedkategorier: Emballasjematerialer og løsninger. I løpet av 2016 viste bedriften at den står ved sine planer.

– De to investeringene i løpet av året styrker hensikten og bygger en plattform for å øke materialsiden av vår virksomhet. Men vi har også tatt flere viktige steg for å øke tilveksten av løsninger.

Investering i innovative selskaper
BillerudKorsnäs Venture AB ble dannet i 2016 for å finne og investere i unge, innovative selskaper med teknologi og kompetanse som i kombinasjon med moderselskapets kapasitet kan skape helt nye forretningsmuligheter.

I første kvartal investerte selskapet i ecoXpac (3D-forming), og i andre kvartal sprøytet de midler inn i norske Kezzler og britiske Hanhaa (Internet of Packaging).

– Formålet med disse investeringene er å skaffe nye inntekter på lang sikt, men løsningene har allerede blitt en viktig del av de aktuelle forretningsområdene. Det er spesielt tydelig i Corrugated Solutions der vi har en aggressiv vekstplan for Managed Packaging gjennom det tidligere oppkjøpet av Paccess.

 

 

Les mer

New Yorks statsadvokat saksøker PepsiCo for forsøpling

New Yorks Attorney general anla et søksmål for noen uker siden og anklaget PepsiCo for å skade publikum og unnlate å advare forbrukere om miljø- og helsetrusler fra engangsplastemballasjen.
pepsico1x

Fra fossilt til biobasert i belysningsemballasjer

Paptic, Secto Design og Woamy har utviklet en ny løsning for beskyttende emballasje i belysningsindustrien. Den redesignede emballasjen er resirkulerbar og samsvarer med prinsippene for sirkulær økonomi.
SectoDesign-Sectomo-Paptic-2381_newslx

Stilmiks med dopaminkick skal selge nyttig pizza

For å få pizza uten brød til å virke fristende, hyret matprodusenten For Real! Foods inn byrået Pond Design. Med mange års erfaring innen emballasjedesign og identitetsskaping kunne byrået guide pizzaprodusenten til rett vei i fastfood-jungelen. Vi snakket med teamet i Pond Design om designprosessen.
Pond_For-Real-Food_01

Komposterbare ølkrus på Formel 1-finalen

På Formel 1-finalen i Abu Dhabi nylig var Helsingborg-selskapet Gaia Biomaterials ansvarlig for en unik del av arrangementets bærekraftssatsing. Arrangementets 150 000 ølkrus ble laget av selskapets komposterbare plasterstatning Biodolomer.
GAIAxx

Siste nytt

New Yorks statsadvokat saksøker PepsiCo for forsøpling

New Yorks Attorney general anla et søksmål for noen uker siden og anklaget PepsiCo for å skade publikum og unnlate å advare forbrukere om miljø- og helsetrusler fra engangsplastemballasjen.
pepsico1x

Fra fossilt til biobasert i belysningsemballasjer

Paptic, Secto Design og Woamy har utviklet en ny løsning for beskyttende emballasje i belysningsindustrien. Den redesignede emballasjen er resirkulerbar og samsvarer med prinsippene for sirkulær økonomi.
SectoDesign-Sectomo-Paptic-2381_newslx

Stilmiks med dopaminkick skal selge nyttig pizza

For å få pizza uten brød til å virke fristende, hyret matprodusenten For Real! Foods inn byrået Pond Design. Med mange års erfaring innen emballasjedesign og identitetsskaping kunne byrået guide pizzaprodusenten til rett vei i fastfood-jungelen. Vi snakket med teamet i Pond Design om designprosessen.
Pond_For-Real-Food_01

Komposterbare ølkrus på Formel 1-finalen

På Formel 1-finalen i Abu Dhabi nylig var Helsingborg-selskapet Gaia Biomaterials ansvarlig for en unik del av arrangementets bærekraftssatsing. Arrangementets 150 000 ølkrus ble laget av selskapets komposterbare plasterstatning Biodolomer.
GAIAxx