BAMA bruker bærekraftig emballering mot matsvinn

PUBLISERT: 7 februar 2017
OPPDATERT: 26 januar
||||

Sylvia Lofthus forklarte hvor systematisk Bama jobber med sin emballasjeutvikling for et lydhørt publikum på Mat & Emballasje-messen på Lillestrøm.

 – Vi har redusert matsvinn som vårt viktigste punkt, og vil gjerne bidra til at Norge når målet om å halvere matsvinnet innen 2030, sa Sylvia Lofthus.

Langsiktig investering
Selskapet investerer langsiktig i forskning og produktutvikling og jobber med å markedsføre frukt og grønt på vegne av hele kategorien. Bama vet at 81 prosent av forbrukerne har dårlig samvittighet over å kaste mat. Samtidig er frukt og grønt bra både for helse og miljø.

– Ved siden av å utnytte skadet frukt og grønt i supper og moser, ga vi bort 25 tonn til Matsentralen i 2016. Ellers er emballasje viktig for å beskytte og bevare frukt og grønt. Det reduserer skader og svinn under transport, sa Lofthus.

Emballasjeoptimering har blitt fokusert på de siste årene. Bama har holdt på med dette lenge og har hatt svært gode resultater med å forbedre kvaliteten og øke salget av druer og avokado.

– Når det gjelder druer, reduserte vi svinnet med 75 prosent ved å pakke dem i plastbeger. Og det innebærer ingen stor økning i emballasjemengden, siden folk uansett plukket druer i plastposer før dette.

Emballasjen er viktig
For Bama er emballasje viktig i kampen om å redusere matsvinnet. De prioriterer å bruke emballasje som kan materialgjenvinnes og jobber med forbedringer hele tiden. Selskapet er i ferd med å utvikle et emballeringsverktøy sammen med Østfoldforskning og Emballasjeforeningen.

– En nettbasert prototype vil være klar før jul. Dette verktøyet vil gi oversikt over mengde og type emballasje som brukes. Den vil også vise samsvaret med CEN-standarder, og vil kunne brukes av hele bransjen.

På spørsmål fra salen om hvordan Bama velger emballasjematerialer, svarte Lofthus at de velger det materialet som gir den beste emballeringen for hvert enkelt produkt, enten det er papp eller plast.

Seminarene på Mat & Emballasje

Bo Wallteg, sjefredaktør for tidsskrifte nord emballage og nettstedet Packnews, leder seminarprogrammet på Mat & Emballasje. Wallteg holdt også et eget innlegg på vegne av Nordisk Bioplastforening sammen med Rolf Rennesby, daglig leder i BioBag Interntional.

På åpningsdagen var det i tillegg foredrag med Louise Byg Kongsholm, trendforsker Pej gruppen i Danmark, og med Arild Hermstad, som nå er politiker i MDG. Han steppet inn for Rasmus Hansson med et foredrag om plast.

 

 

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar