Bærekraftig emballasje starter i skogen – nordisk webinar

PUBLISERT: 17 januar 2024
OPPDATERT: 1 februar
Som ledd i prosjektet «Bærekraftig emballasje starter i skogen» arrangerer PEFC Norden et webinar 15. februar med bidrag fra RISE, Billerud, Huhtamaki og Norgesgruppen.

Emballasjebransjen er rivende utvikling mot mer bærekraftig forretningspraksis særlig på råvaresiden og i produksjonen. For å bidra i klimakampen er bransjen og dets sluttkunder på jakt etter alternativer til fossilbaserte råvarer. Torsdag 15. februar arrangeres det et webinar hvor ledende selskaper deler historier om veien til mer bærekraftig emballasje.

Selv om fiberbasert emballasje ikke vil kunne erstatte plastikk helt i nær framtid – eller i det hele tatt – forventes det at både store og små brands vil migrere over til papirbaserte løsninger for visse anvendelser. Det ventes at FMCG sektoren og kjedene vil stå i fronten av denne utviklingen.

Bærekraftig verdikjeder starter i origo, dvs med råvarene. Følgelig kan emballasjebransjen forbedre sin forretningspraksis med ansvarlig innkjøp og sporbare, fiberbaserte råvarer. PEFC Sporingssertifisering muliggjør for selskaper ovenfor sine kunder å dokumentere lovligheten og bærekraften av fiberbaserte produkter.

Norge, Sverige og Finland – i PEFC nettverket (PEFC er verdens skogsertifiseringssystem) som har gått sammen med prosjektet «Bærekraftig emballasje starter i skogen» (Sustainable packaging starts in the local forest). Formålet er å sette søkelyset på bærekraftig forretningspraksis, fiberbasert emballasje og ansvarlig innkjøp/opprinnelse.

De nordiske landene er velsignet med mye skog, hvor det meste er PEFC-sertifisert. For å utforske fordelene med PEFC sertifisering og hente inspirasjon og lærdom fra ulike aktører har PEFC Norden tatt initiativ til et webinar som inkluderer RISE, Billerud, Huhtamaki og Norgesgruppen.

Webinaret finner sted på Zoom torsdag 15.februar kl 08.30-09.30. Påmelding her.

Les mer

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Teknikknerding med Galli på Scanpacks scener

Hun er en teknologinerd. Hun er ekspertstemmen med masse energi, og latteren er aldri langt unna. Dette er nok de beste grunnene til å ikke gå glipp av Evelina Galli som årets moderator på Scanpacks scener.
Evelina-Gallix

DS Smith inngår partnerskap med svenske Jonsac

DS Smith inngår avtale med svenske Jonsac. Partnerskapet innebærer et samarbeid for å akselerere overgangen fra plast- til papirposer i netthandelsmarkedet i Europa.
Assets-imagesDS-Smith-Emballage-032-2024x

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa

Siste nytt

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Teknikknerding med Galli på Scanpacks scener

Hun er en teknologinerd. Hun er ekspertstemmen med masse energi, og latteren er aldri langt unna. Dette er nok de beste grunnene til å ikke gå glipp av Evelina Galli som årets moderator på Scanpacks scener.
Evelina-Gallix

DS Smith inngår partnerskap med svenske Jonsac

DS Smith inngår avtale med svenske Jonsac. Partnerskapet innebærer et samarbeid for å akselerere overgangen fra plast- til papirposer i netthandelsmarkedet i Europa.
Assets-imagesDS-Smith-Emballage-032-2024x

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa