Det danske meierikooperativet Arla dobler nesten investeringene fra 2016 for å oppgradere produksjonen ved flere fabrikker rundt om i verden.
Produksjonen skal oppgraderes for å øke fortjenesten på produkter som selges i markeder som Tyskland, Storbritannia, Danmark, Sverige, Nederland og Finland, i tillegg til produksjonsenheter som leverer meieriprodukter til Arlas voksende markeder utenfor EU.
Flytter melk fra bulk til merkevarer
– Med disse investeringene vil vi fortsette å jakte på målene i vår Strategy 2020 om å flytte mer melk fra bulk til merkevarer og å øke fortjenesten for bøndene som eier oss, sier administrerende direktør Peder Tuborgh.
Ved meieriet Rødkærsbro i Danmark, som er et av verdens ledende produsenter av mozzarella, skal det investeres 13 millioner euro i ny verdensklasseteknologi som skal ta disse produktene til nye høyder.
Den største investeringen skal gjøres hos Denmark Protein, Videbæk, som produserer proteiner, laktose og andre ingredienser for global matindustri. Her skal 30,6 milliarder euro investeres i oppgradering og utvidelse av produksjonsanlegget
Forventer vekst
Mot 2020 forventer Arla at 50 prosent av veksten vil komme fra Europa, mens resten vil komme fra vekstmarkedene utenfor Europa, som Midtøsten, Nord-Afrika, Kina, Sørøst-Asia, Afrika sør for Sahara og USA.