AIPIA etablerer One-stop shop for Smart Food Chain

Foto: Harry van Deursen
PUBLISERT: 29 november 2023
OPPDATERT: 29 november
Foto: Harry van Deursen.

Det var mange nyheter på AIPIA, Active & Intelligent Packaging Industry Associations, sin tolvte konferanse i Amsterdam nylig.

Da AIPIA, Active & Intelligent Packaging Industry Association holdt sin tolvte konferanse i Amsterdam i november, var det mye spenning å hente, både fra scenen og blant utstillerne. Packnews’ kollega, Harry van Deursen, redaktør i VerpakkingsManagement, rapporterer. Vi deler rapporten opp i et par nyhetsnotiser.

På konferansen kunngjorde AIPIA-grunnlegger Eef de Ferrante etableringen av Smart Food Chain Consortium. Målet er å skape bedre samarbeid mellom teknologibedrifter og merkevareeiere og dermed minimere matsvinn. I tillegg ble det sett forskjellige nye utviklinger innen området «aktiv og intelligent emballasje».

– Vi har en stund sagt at den aktive og intelligente emballasjeindustrien burde samarbeide mer, sier Eef de Ferrante.

AIPIAS-grunnlegger, Eef de Ferrante, leder en diskusjon på scenen. Foto: AIPIA

– Derfor tar vi initiativ sammen med Smart Food Chain-konsortiet for å faktisk begynne å bygge. Vi ønsker å danne en nettverksgruppe av selskaper som utvikler og implementerer effektive, smarte emballasjeteknologier. Målet er å vise at det er mulig å restrukturere konvensjonelle matvarekjeder med smart emballasje og data- og analysesystemer.

– Vi ønsker blant annet å forbedre bruken av data fra smartemballasje, og forlenge holdbarheten til mat med bruk av (aktiv) og bærekraftig emballasje. Og ved bedre å integrere sensorer i forsyningskjeden, kan kvalitetskontrollen forbedres.

Merkevareeiere og produsenter

Bedrifter som er interessert i å delta i prosjektet kan registrere seg hos AIPIA. Avhengig av kompetanse deler foreningen selskapene inn i fire kunnskapsområder: sensorer og identifiseringssystemer, smart emballasje og materialer, datasystemer og dataanalyse & supply chain management. I tillegg har ulike merkeeiere og emballasjeprodusenter allerede meldt seg på, som Unilever, AB InBev, Amcor, Tetra Pak og Sealed Air.

– Jeg tror markedet er klar for det, sier Eef de Ferrante. Den teknologiske utviklingen har gått raskt de siste årene. Det er på tide å bruke dem i et bredere perspektiv. Vi starter fra bunnen av og håper å presentere de første resultatene under den neste AIPIA-konferansen i Amsterdam 18. og 19. november 2024.

I år ble AIPIA-konferansen holdt på Amsterdam Beurs van Berlage samtidig med Sustainable Packaging Summit. I tillegg til det varierte tilbudet av foredrag, var det 55 utstillere, hvorav 45 prosent kom fra smartemballasjebransjen.

OLED-merke fra Inuru

For å få en pakke til å skille seg ut, kan en merkeeier velge å gi den en OLED-etikett fra Inuru. Det tyske teknologiselskapet har utviklet ultratynne OLED-er som emballasje kan utstyres med glødende bokstaver, bilder eller logoer med. Inuru påfører de små, flate, organiske LED-ene på en tynn PET-etikett. Strømmen som kreves kommer fra et engangsbatteri.

– I fremtiden vil det til og med være mulig å animere dem, sier Marcin Ratajczak fra Inuru. I tillegg kan våre OLED-er varsle om et produkt har utløpt eller gi produktinformasjon.

Foto: Harry van Deursen.

De trykte, fleksible og organiske lysdiodene er ultratynne, selvemitterende og laget av organiske halvledere. Med autonom energiforsyning lyser OLED-ene i flere uker med integrerte (for eksempel trykte) batterier eller solceller. Lyseffekten har en kontaktløs aktivering: Kunden nærmer seg hyllen og emballasjen begynner å lyse, eller som med Cattier-champagne hvor merket lyser opp når forbrukeren legger fingrene på etiketten.

Alitheon fingeravtrykkprogramvare forhindrer forfalskning av emballasje

Amerikanske Alitheon demonstrerte sin fingeravtrykkprogramvare for emballasje for første gang.

– Det er ikke to emballasjer som er helt like, sier Roei Ganzarski, administrerende direktør i Alitheon.

Til nå har selskapet fokusert på å identifisere og spore produkter med sin FeaturePrint-programvare. Ved hjelp av et bilde «ser» og konverterer FeaturePrint Optical AI-programvare de minste overflatedetaljene til fysiske objekter til en unik matematisk identitet. Fra kretskort til klokker og samleobjekter: Ingen er helt like, selv om de kommer fra samme produksjonslinje. Dette er nå også mulig for emballasjer.

Foto: Harry van Deursen

Med bare et bilde lager Alitheons programvare et «fingeravtrykk» av emballasjen, som deretter kan brukes til å identifisere, autentisere og spore produktet. For å bevise at det fungerer, viste Roei Ganzarski forskjellige emballasjer på standen sin. Etter å ha fotografert fire tilsynelatende identiske flaskekorker etter hverandre, var programvaren i stand til å gjenkjenne dem feilfritt under forskjellige tilfeldige kontroller.

– Hvert produkt er forskjellig, sier Ganzarski. Med kronhatten avhenger dette av hvordan de er stanset. Forskjellene er ekstremt små, men vi kan oppdage dem takket være den høye oppløsningen av antall målepunkter. Maksimalt 60 målepunkter tas fra et menneskelig fingeravtrykk. Vi tar 5000.

Den første piloten i emballasjeindustrien er sammen med DS Smith.

– Systemet vårt oppdager feilfritt om en boks er produsert av DS Smith eller et annet selskap, sier Ganzarski.

Foto: Miwa
Miwa også for flytende produkter

Miwa ble grunnlagt i 2016 og leverer nå påfyllingssystemer til ulike supermarkeder, noe som gjør engangsemballasje unødvendig. Det tsjekkiske selskapet er også aktivt i fem Albert Heijn-butikker i Nederland. Nytt på AIPIA-messen er introduksjonen av et doserings- og fyllesystem for flytende produkter.

– Vi er fortsatt i pilotfasen, sier gründer Mirek Lizec. Systemet er nå utviklet for non-food produkter og pasteuriserte produkter som ketchup.

Det som gjør Miwas system interessant er bruken av gjenbrukbare kapsler som inneholder poser med fylt produkt. Disse kapslene har en chip med informasjon om det fylte produktet. De stablebare kapslene sendes til forhandleren på paller, hvor butikkmedarbeidere plasserer dem i modulære doseringsenheter. Kapselens brikke kommuniserer med enhetene i butikken, slik at butikken «vet» hvilke produkter som finnes i hvilke mengder. Forbrukeren velger produkt og ønsket mengde ved hjelp av Miwa-appen, hvoretter doseringsenheten doserer produktet inn i gjenbruksemballasjen. Denne emballasjen kan bestå av standard gjenlukkbar emballasje eller en Miwa-kopp, som også inneholder en chip. Systemet gjenkjenner koppen og eieren og ser at produktet er fylt.
Miwa tilbyr nylig også enkeltautomater til for eksempel kafeer og storhusholdning.

– Med vårt system sparer en restaurant eller kaffebar på emballasjemateriale og vil aldri gå tom for produkt, fordi systemet vårt bestiller nytt automatisk og i tide, sier Lizec.

– Det kan være en løsning for plastkoppene som snart blir forbudt etter SUP-forskriften.

Les mer

Sceneprogrammet for Scanpack 2024 er her!

Sceneprogrammet for Scanpack, Skandinavias største emballasjemesse, som finner sted på Svenska Mässan i Gøteborg 22. – 25. oktober, slippes nå. I tillegg til utstillingen med 400 utstillere vil de besøkende få tilbud om et omfattende sceneprogram med nærmere 100 programpunkter.
Talare-pa-Scanpack-SVx

EFI tenker utenfor boksen – lanserer unikt system for esketrykk

På Drupa presenterte EFI en løsning sammen med Packsize for personalisert fullfargetrykk på bølgepappemballasje.
EFI-3-1024x683

Drupa 2024 lokket til seg betydelig færre besøkende enn forventat

Da Drupa åpnet dørene for noen uker siden, var det åtte år siden sist messen ble arrangert. En pandemi kom i mellom. Nå foreligger besøkstallene og de var absolutt en skuffelse for Messe Düsseldorf.
Eingänge, entrance

Stor skjærebordspesial: Bordene blir større og mer automatiske

Skjærebord finner veien inn i stadig flere grafiske bedrifter. Flatbed-skjæreteknologien rommer så mange muligheter for etterbehandling av spesielle medier, og effektiviteten og automatiseringen vokser raskt.
cut_02

Siste nytt

Sceneprogrammet for Scanpack 2024 er her!

Sceneprogrammet for Scanpack, Skandinavias største emballasjemesse, som finner sted på Svenska Mässan i Gøteborg 22. – 25. oktober, slippes nå. I tillegg til utstillingen med 400 utstillere vil de besøkende få tilbud om et omfattende sceneprogram med nærmere 100 programpunkter.
Talare-pa-Scanpack-SVx

Tidsgrensene fremskyves i US Plastics Pact

Vi har tidligere snakket om problemene mange store varemerkeeiere har med å levere på løfter om å redusere bruken av plastemballasje, bruke mer resirkulerte materialer og utforme dem riktig. I mange tilfeller har målåret vært 2025, og de fleste når det ikke. Den amerikanske plastpakten "US Plastics Pact" er et eksempel hvor målene nå skyves frem i tid.
dreamstime_m_21631432

EFI tenker utenfor boksen – lanserer unikt system for esketrykk

På Drupa presenterte EFI en løsning sammen med Packsize for personalisert fullfargetrykk på bølgepappemballasje.
EFI-3-1024x683

Drupa 2024 lokket til seg betydelig færre besøkende enn forventat

Da Drupa åpnet dørene for noen uker siden, var det åtte år siden sist messen ble arrangert. En pandemi kom i mellom. Nå foreligger besøkstallene og de var absolutt en skuffelse for Messe Düsseldorf.
Eingänge, entrance