AI innen emballasje kjempemarknad i 2033 mener ny rapport

PUBLISERT: 31 august 2023
OPPDATERT: 31 august
Bilde: Steve Johnson, Unsplashed.

Packaging World i USA skriver at bruken av kunstig intelligens (AI) i emballasjemarkedet anslås å nå en verdi på 2.080,8 millioner dollar i 2023 og forventes å vokse til 6.015,6 millioner dollar i 2033. Dette ifølge Future Market Insights, som legger til at salget av kunstig intelligens for emballasje forventes å ha en betydelig CAGR på 11,20 prosent i løpet av prognoseperioden.

Ifølge rapporten refererer AI i emballasje til bruk av avanserte teknologier som maskinlæring og synsteknologi for å forbedre ulike prosesser i emballasjeindustrien. AI-systemer kan analysere bilder for å oppdage defekter i emballasjematerialer, og sikre at produkter av høy kvalitet når markedet. AI hjelper også med forsyningskjedestyring ved å optimalisere produksjons- og distribusjonsprosesser basert på historiske salgsdata og markedstrender, og redusere kostnader og varelager. I tillegg kan AI-algoritmer generere personaliserte emballasjedesign og anbefale passende materialer basert på forbrukerpreferanser, markedstrender og produktdata.

Future Market Insights legger til at etterspørselen etter smart og bærekraftig emballasje har skapt muligheter for AI-drevne innovasjoner som aktive overvåkingssystemer, temperaturfølsomme etiketter og interaktive emballasjeopplevelser, noe som øker produktsikkerheten og forbrukerengasjementet.

Sentrale trender identifisert av rapporten inkluderer prediktivt vedlikehold, kvalitetssikring gjennom visjonsteknologi, forsyningskjedeoptimalisering, stemme- og bildegjenkjenning for håndfrie operasjoner, og dataanalyse for innsikt i forbrukeratferd og driftseffektivitet.

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

Duni Group lanserer verktøy for å spore emballasjenes karbonavtrykk

Duni Group lanserer nå en verifisert karbonfotavtrykk-kalkulator, med mål om å måle klimapåvirkningen til emballasjeproduktene deres. Beregningsmodellen, som er validert av Carbon Trust i henhold til ISO 14067:2018, gjør selskapet i stand til å tilby pålitelige og nøyaktige data om produkters klimapåvirkning gjennom hele livssyklusen.
Duni-Group-KairitKuusikx

Smarte emballasjer kobler sammen den fysiske og digitale verden

Under AIPIA World Congress 2024 i Amsterdam ga Fotini Delgado, administrerende direktør i American Laava, sitt og selskapets syn på hvordan tilkoblet emballasje endrer forholdet mellom merkevarer og forbrukere. "Connected packaging" er mye mer enn bare en informasjonsbærer; det er en kraftig digital plattform som samler data og tillit, understreket Delgado.
Laava-DSC07153

KI-programmerte roboter forenkler og fremskynder prosesser

Kunstig intelligens (KI) er kanskje ikke et universalmiddel for de nåværende kravene til emballasjeindustrien, men når den brukes klokt, kan den forenkle og fremskynde prosessene betydelig. Som en pådriver for innovasjon har emballeringsmaskinprodusenten Schubert utforsket potensialet til KI i flere år og har utviklet nye teknologier for robotassisterte emballasjeløsninger.
Schubert Marketing

Boxon lanserer KI-roboten Aiden

Boxon lanserer nå Aiden, en KI-bot som hjelper kunder med å finne riktig emballasje basert på deres unike behov. Foreløpig er det på den svenske Boxon nettsiden Aiden forefinnes.
Aiden