
Packaging World i USA skriver at bruken av kunstig intelligens (AI) i emballasjemarkedet anslås å nå en verdi på 2.080,8 millioner dollar i 2023 og forventes å vokse til 6.015,6 millioner dollar i 2033. Dette ifølge Future Market Insights, som legger til at salget av kunstig intelligens for emballasje forventes å ha en betydelig CAGR på 11,20 prosent i løpet av prognoseperioden.
Ifølge rapporten refererer AI i emballasje til bruk av avanserte teknologier som maskinlæring og synsteknologi for å forbedre ulike prosesser i emballasjeindustrien. AI-systemer kan analysere bilder for å oppdage defekter i emballasjematerialer, og sikre at produkter av høy kvalitet når markedet. AI hjelper også med forsyningskjedestyring ved å optimalisere produksjons- og distribusjonsprosesser basert på historiske salgsdata og markedstrender, og redusere kostnader og varelager. I tillegg kan AI-algoritmer generere personaliserte emballasjedesign og anbefale passende materialer basert på forbrukerpreferanser, markedstrender og produktdata.
Future Market Insights legger til at etterspørselen etter smart og bærekraftig emballasje har skapt muligheter for AI-drevne innovasjoner som aktive overvåkingssystemer, temperaturfølsomme etiketter og interaktive emballasjeopplevelser, noe som øker produktsikkerheten og forbrukerengasjementet.
Sentrale trender identifisert av rapporten inkluderer prediktivt vedlikehold, kvalitetssikring gjennom visjonsteknologi, forsyningskjedeoptimalisering, stemme- og bildegjenkjenning for håndfrie operasjoner, og dataanalyse for innsikt i forbrukeratferd og driftseffektivitet.