Bærekraft og innovasjon preger et TINE som vil vokse

PUBLISERT: 11 april 2019
OPPDATERT: 26 januar

Bærekraftsjef i TIne, Bjørn Malm.|Konsernsjef Gunnar Hovland er glad for gode resultater, men advarer samtidig om at den negative trenden fortsetter.

– 2018 er et år vi må tenke tilbake på når vi skal tenke langt fram, sier Bjørn Malm. TINEs årsrapport for 2018 peker mot bærekraft, innovasjon og vekst.


Årsrapporten fra TINE har et eget avsnitt om bærekraft. Her fastslår Bjørn Malm at 2018 var året da vi alle sammen virkelig har fått føle på kroppen hvor viktig klima og bærekraft er.

Bærekraftig verdiskaping

Etter to år preget av både uvanlig store nedbørsmengder og ekstrem tørke har klimarisiko for alvor kommet på kartet. Forbrukere, kunder og myndigheter stiller i stadig større grad spørsmålstegn ved samfunnets evne til å møte klimaendringene.

– 2018 er et år vi må tenke tilbake på når vi skal tenke langt framover, skriver Bjørn Malm i rapporten.

– Framtidens vinnere vil være dem som utvikler og produserer produkter og tjenester på en måte som forener samfunns- og miljømessig ansvar med egen lønnsomhet.

– Vårt mål er en økonomisk og bærekraftig verdiskaping der vi bidrar positivt til våre miljømessig og sosiale omgivelser. Det er dette vi i TINE kaller bærekraftig verdiskaping

Konsernsjef Gunnar Hovland vil satse på vekst gjennom innovasjon og digitalisering.

Satser på innovasjonsdrevet vekst

Ifølge konsernsjef Gunnar Hovland vil TINE satse på innovasjon sammen med kunder for å skape vekst.

– Noe av det aller viktigste for TINE nå er vekst. Innovasjon og vekst sammen med kundene, og økt tempo i gjennomføring blir viktig for å få til vekst.

Han slår fast at arbeidet med effektive verdikjeder blir viktigere enn noen gang. Flere omorganiseringer har ført til en tydeligere forretningsorientering i TINE med et mer markedsrettet arbeid med innovasjon.

Kontinuerlig endring og tilpasning

– Jeg har stor tro på at dette vil gi resultater, men skal vi klare framtidens utfordringer, må vi endre oss kontinuerlig og tilpasse vår bedriftskultur.

– For meg handler kultur om måten vi gjør ting på. TINEs omgivelser og utfordringer har endret seg mye de siste 20 årene, og vi må endre oss i takt med dem for å lykkes godt også framover.

Hovland mener at det digitale skiftet skal gi bedre grunnlag for forbedringer innen kvalitet, fleksibilitet og produktivitet i hele verdikjeden fra gresset på jordet til melka på bordet. Det handler om å ta i bruk mulighetene teknologien gir i hele verdikjeden.

Les mer

Iceland Foods går tilbake til plasttrau for pakking av kjøttdeig

I England har flere av de store matvarekjedene begynt å endre måten å pakke inn kjøttdeig. Et eksempel er Iceland Foods, men nå velger de å gå tilbake til den gamle normalen. Forbrukerne satte ikke pris på den vakuumpakkede maten som sparte miljøet både for plast, hadde løsning for resirkulering og reduserte transportutslipp.
Iceland

Rapporter fra Returkartonglotteriet

Selv om 7 av 10 nordmenn kjenner til Returkartonglotteriet, er det fortsatt bare 2 av 10 som pleier å delta. Det er likevel mange flere enn i fjor.
gunnar-moen

Ny fiberflaske presentert i Davos

I forbindelse med årets World Economic Forum i Davos benyttet det amerikanske selskapet NBCo muligheten til å presentere sin løsning av fiberbasert flaske. Den skal være opptil 99 prosent resirkulerbar og skal brytes ned i naturlige miljøer. Barriereproblemene skal også vært løst, noe som er bemerkelsesverdig.
NBCo

Dow skjærer bort 1 500 årsverk globalt

Dow har annonsert planer om å kutte arbeidsstyrken med 1500 jobber globalt som en del av en plan for å levere 1 milliard dollar i kostnadsbesparelser per år. Planen inkluderer også en reduksjon på 500-700 millioner dollar i direkte kostnader, primært fokusert på kjøpte tjenester og tredjeparts kontraktsarbeid.
Dow-HQ-main_ix

Siste nytt

Iceland Foods går tilbake til plasttrau for pakking av kjøttdeig

I England har flere av de store matvarekjedene begynt å endre måten å pakke inn kjøttdeig. Et eksempel er Iceland Foods, men nå velger de å gå tilbake til den gamle normalen. Forbrukerne satte ikke pris på den vakuumpakkede maten som sparte miljøet både for plast, hadde løsning for resirkulering og reduserte transportutslipp.
Iceland

Rapporter fra Returkartonglotteriet

Selv om 7 av 10 nordmenn kjenner til Returkartonglotteriet, er det fortsatt bare 2 av 10 som pleier å delta. Det er likevel mange flere enn i fjor.
gunnar-moen

Ny fiberflaske presentert i Davos

I forbindelse med årets World Economic Forum i Davos benyttet det amerikanske selskapet NBCo muligheten til å presentere sin løsning av fiberbasert flaske. Den skal være opptil 99 prosent resirkulerbar og skal brytes ned i naturlige miljøer. Barriereproblemene skal også vært løst, noe som er bemerkelsesverdig.
NBCo

Dow skjærer bort 1 500 årsverk globalt

Dow har annonsert planer om å kutte arbeidsstyrken med 1500 jobber globalt som en del av en plan for å levere 1 milliard dollar i kostnadsbesparelser per år. Planen inkluderer også en reduksjon på 500-700 millioner dollar i direkte kostnader, primært fokusert på kjøpte tjenester og tredjeparts kontraktsarbeid.
Dow-HQ-main_ix