17 nye bedrifter signerte bransjeavtale mot matsvinn

PUBLISERT: 15 mars 2018
OPPDATERT: 26 januar
||

Ola Elvestuen er fornøyd med at 17 nye bedrifter har signert en avtale med myndigheter og matbransjen om å redusere matsvinnet med 50 prosent innen 2030.

Klima og miljøminister Ola Elvestuen tok imot alle bedriftene og pressen til høytidelig signering av avtalene i departementet 15. mars.

Stor oppslutning om bransjeavtaler
– Det er stor oppslutning om bransjeavtalene, og de som melder seg på i dag vil få hjelp til å komme i gang. Kampen om matsvinn har økonomisk betydning lokalt og internasjonalt som et klimatiltak. Takk til alle som er her for å signere og dermed bidra til å redusere matsvinn, sa Elvestuen.

Han trekker fram den nye merkingen «Best før – ofte god etter», salg av småbrød og systematisk nedprising av mat som nærmer seg utløpsdato som gode eksempler på at bransjen er besvisst sitt ansvar.

– Å redusere matsvinnet er bra for miljøet og for økonomien til hver enkelt. Den store oppslutningen om avtalen gjør det realistisk å nå målet om 50 prosent nedgang innen 2030, sier Elvestuen.

Forbrukerne trenger hjelp av bransjen
Det blir hvert år kastet 355.000 tonn mat i Norge, noe som tilsvarer 68 kg mat per innbygger.
Kampen mot matsvinn startet med samarbeidsprosjektet Format, og i dag er det Matvett som leder arbeidet.

Daglig leder Anne-Grethe Haugen forteller at matsvinnet er redusert med 14 prosent siden i årene fra 2010-2016. 

– Matindustrien har hatt en reduksjon på 18 prosent og dagligvarehandelen har redusert med 25 prosent. Forbrukerleddet står for størsteparten av matsvinnet, men bransjen har et ansvar for å hjelpe oss som forbruker å redusere dette, sa hun.

Datomerking har blitt påpekt som hovedårsaken til matsvinn, men ifølge Haugen er det andre årsaker som er minst like viktige.

– Den egentlige årsaken er like gjerne dårlig planlegging og manglende kunnskap om oppbevaring i kjøleskap.

Flere matsentraler rundt om i landet
I arbeidet med å bekjempe matsvinn blir det blant annet opprettet flere matsentraler rundt om i landet, og Paula Capodistras fortalte at Matsentralen i Oslo er modell.

– Vi samarbeider med 50 leverandører og 150 organisasjoner. Vi har opprettet filialer i Tromsø, Bodø og Bergen. Vi kommer i Trondheim om to uker og i Rogaland og Telemark i løpet av året.

Hun fortalte også at det nå legges til rette for direkte donasjon av overskuddsmat fra butikker til matsentralene.

Alna signerte bransjeavtalen
Blant de nye bedriftene som signerte avtalen 15. mars finner vi bedrifter som Alna, tidligere Alna Margarinfabrikk. Bedriften produserer majones, majonesbaserte salater, dressinger, ketchup, oljer og sauser, med mer. 

Alna leverer til storhusholdning, dagligvare, ferdigmatprodusenter og industri over hele landet. I fjor flyttet bedriften fra Oslo til nye lokaler i Vestby.

De nye som signerte tilslutningserklæringen 15. mars var:
* 4 Service
* Circle K
* Døgnvill Burger
* Haugen-Gruppen Nordic AS
* Lantmännen Unibake Norway AS
* Leiv Vidar AS
* Maarud
* Mat og Drikke AS
* NorgesGruppen Servicehandel AS
* PALS AS
* Odd Langdalen Frukt & Grønt Engros AS
* Rørosmeieriet
* Toma Facility Services AS
* Utvalgte spisesteder
* SiO Mat og Drikke
* Coor
* Bunnpris
* Alna

I første signeringsrunde 26. september 2017 signerte følgende bedrifter:
* COOP
* NorgesGruppen
* REMA 1000
* Nortura
* BAMA
* Matbørsen
* Q-meieriene
* O.Kavli
* TINE
* Barilla Norge
* Mills AS
* Orkla ASA
* Gårdsand
* Finsbråten AS
* Compass Group
* Brynildgruppen
* Mathuset Holmens
* Hansa Borg Bryggerier
* Sørlands Chips
* Synnøve Finden
* Unilever Norge
* Grilstad
* Gartnerhallen
* Cernova AS
* Foodman AS
* Ekrheim AS
* Baxt
* Norsk Kylling AS
* Hennig Olsen
* Thai Union/King Oscar
* ISS, FS Norge
* Sodexo
* Nordic Choice Hotels
* Scandic Hotels

 

 

 

Les mer

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors

Siste nytt

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors