Orkla vil lede an i arbeidet med å utvikle bærekraftige dagligvarer mot 2025, og 100% resirkulerbar emballasje er blant målene.
– Stadig flere er opptatt av å bidra til bærekraftig forbruk ved å kaste mindre mat, bruke mindre plast og ta andre grønne valg i hverdagen, sier Peter A. Ruzicka, konsernsjef i Orkla.
– I Orkla ønsker vi å være med på å utforme fremtidens løsninger for våre produkter, og vi øker nå ambisjonene betydelig, spesielt på miljøområdet.
Vil møte endrede forbrukerpreferanser
Orklas nye bærekraftmål mot 2025 er beskrevet i konsernets årsrapport som ble offentliggjort 19. mars. Målene innebærer en gradvis overgang til fornybar energi, økt ressursgjenvinning og produkter for en sunn og bærekraftig livsstil.
– Bærekraftig produksjon og innovasjon er viktig for å møte endrede forbrukerpreferanser. Vi skal bruke vår lokale tilstedeværelse og våre sterke merker til å utvikle produkter og tjenester som er bra for mennesker og miljøet, kommenterer Ruzicka.
– Et godt eksempel er vårt nye merke Klar, en serie med bærekraftige produkter innen rengjøring, som er blitt godt mottatt i markedet.
Mindre matsvinn og 100 prosent resirkulerbar emballasje
Orkla målsetter blant annet å halvere matavfallet, sikte mot 100 prosent resirkulerbar emballasje og å redusere klimagassutslippene fra egen virksomhet med 60 prosent innen 2025.
Mange av Orkla-selskapene har lansert produkter som møter forbrukernes ønsker om sunnere og mer miljøvennlige valg.
– Vi ser en stor etterspørsel etter vegetar- og veganprodukter, spesielt i Sverige og deler av Danmark, men forbrukertrenden kommer også sterkere her. Våre veganserier Anamma og Naturli' er nå lansert i flere markeder, sier Ruzicka.
Blant andre eksempler er høykonsentrerte vaskemidler som gir mindre plastemballasje og ferdigretter med emballasje laget av fornybar plast. Pierre Robert har introdusert Svanemerket ull og økologisk sertifisert bomullsundertøy til barn i dagligvarehandelen.
Les mer i Orklas årsrapport 2017, der bærekraft er inkludert.