10 år siden lanseringen er FibreForm på vei ut i verden
Vi har møtt Annica Rasch, Director Formable Solutions, og Göran Sandler, Marketing Manager, for å finne ut hva som skjer.
Den kinesiske maskinprodusenten SEE Machinery har utviklet en spesialenhet som former materialet og settes sleeves på koppene.
ICA pakker produkter som skivet roastbeef i FibreForm-skåler.
Både Atria og ICA har valgt å fortelle forbrukerne at de bruker klimavennlig emballasje.

Billerud, som i dag heter BillerudKorsnäs, inngikk for 10 år siden av avtale med et italiensk selskap om utvikling av en strekkbar teknologi for papir.

Tekst: Bo Wallteg
Bilder: Bo Wallteg og BillerudKorsnäs
Oversatt av Per Øyvind Nordberg


Billerud var i stand til å produsere papir i stor skala da det nye prosjektet FibreForm ble lasert. Siden har utviklingen gått på å undersøke bruksområder der materialet kan brukes. I dag blir det brukt til sleeves på kaffekopper og laminater for skåler.

Ser store muligheter med materialet
Men mulighetene er mange. Nye områder og ny teknologi gjør at BillerudKorsnäs nå ser stor nye muligheter for materialet, som i flere bruksområder kan erstatte plast.

Vi har møtt Annica Rasch, Director Formable Solutions, og Göran Sandler, Marketing Manager, for å finne ut hva som skjer.

Den patenterte metoden ble utviklet av et italiensk selskap og innebærer at fibrene ved fysisk behandling av massen og tekniske løsninger i papirmaskinene, får høyere strekkfasthet enn vanlig papir.

Elastisiteten er opptil 15 prosent høyere, og dette gir interessante mulighet for funksjonelle og sterke emballasjeløsninger.

Nettverk av partnere
- I løpet av årene har vi bygget opp et uvurderlig nettverk av partnere i hele verdikjeden. Sammen med vårt dedikerte team i selskapet, er vi nå klare til å markedsføre det fulle potensialet til FibreForm, sier Annica Rasch. - Og framtiden ser veldig lys ut.

Kaffekopper med sleeves laget av FibreForm har lenge vært tilgjengelige på markedet. Ved å prege materialet, kan man få spennende 3D-effekter og samtidig skape en isolerende effekt som forhindrer at koppen blir for varm.

En tradisjonell måte å gjøre dette på er å bruke dobbelvegget material som sleeve, men med BillerudKorsnäs’ løsning, trenger man bare ett lag med material. Dermed kan man både spare material og genererer spennende effekter samtidig.

Trykk og preging
- Ved å kombinere trykk med preging, kan merkevareeierne markedsføre seg på nye måter. Tenk på hvor lenge en kunde holder kaffekoppen i hånden. Det er få andre emballasjer som får oppmerksomhet over så lang tid, sier Annica Rasch.

- En kunde som allerede bruker denne løsningen er McDonalds i Ukraina. Der blir det stadig mer populært for kunder å ta bilde av hverandre med kopper i forskjellige miljøer og laste dem opp på Instagram.

Det har i det hele tatt blitt vanlig å poste bilder av emballasje man liker på sosiale medier.
Sleeves – eller hylser – er det største nåværende bruksområdet for FibreFom, men man forventer vekst i flere andre interessante områder.

For sleeves har selskapet inngått et samarbeid med den kinesiske maskinprodusenten SEE Machinery, som har utviklet en spesialenhet som former materialet og settes sleeves på koppene. Denne kan integreres i en tradisjonell produksjonslinje for kopper.

FreeForm Packaging
I samarbeid med det italienske selskapet Curti Costruzioni Meccaniche har BillerudKorsnäs lansert FreeForm Packaging. Dette er et pakkekonsept som består av en formingsmaskin og et emballasjematerial for produksjon av formede papirbeholdere.

Materialet som brukes er laget av FibreForm, og maskinen er fleksibel når det gjelder størrelse og fasong på emballasjen. Konseptet er foreløpig egnet for tørre matvarer, men man jobber med å utvikle barriereegenskaper i emballasjen.

Skåler
Skåler er et område man forventer mye av. Mange merkevareeiere verden rundt er interessert i å kunne tilby alternativer til de tradisjonelle plastskålene. Flere konverterere har tatt i bruk FibreForm i papirbaserte laminater til thermoforming av skåler.

- For å sikre at konseptet virker, har vi også samarbeidet med lenge med produsenter av thermoformingsmaskiner, både Form Fill Seal (FFS) og preformet emballasjem sier Göran Ölander.

- Selvfølgelig trenger vi å vite hvordan materialet oppfører seg i maskinene og hva vi eventuelt må justere for å få det til å fungere bedre. Det er viktig at alle i verdikjeden, fra konverterere og produsenter til emballasjeprodusenter og merkevareeiere forstår hvordan papirlaminater virker.
Det viser seg å være enkelt å bytte fra plastrull til ruller med FibreForm uten større maskinjusteringer.

– For å få maksimalt ut av formingen av materialet, kan det være nødvendig med nye formingsverktøy som er tilpasset maksimumsvinkelen på 40 prosent for forming av sidene på skålen.

Andre produksjonsmetoder gjør det mulig å oppnå brattere vinkler på sidene av emballasjen for å lage dypere skåler. Trykkforming blir nå utforsket, og teknologien er i bruk i dag til papirskåler for dypfrossen ferdigmat.

- Dagens trykkformede skåler har frynsete forseglingskanter, så det er vanskelig å lage gasstett emballasje. Vi tror at vårt material vil løse problemet, og at det vil bli mulig å pakke fersk mat med lenger holdbarhet i dype, gasstette skåler laget av FibreForm.

- Med FibreForm kan du også lage preging og mønster i bunnen og på sidene av emballasjen.

På markedet
Med andre ord er det begrenset hvor dypt materialet kan formes, men dagens løsning er tilstrekkelig for skåler til skivet sandwich-topping, ost eller laks, for eksempel. I løpet av det siste året har to nye produkter kommet på det svenske markedet.

Det ene er fra Atria, som pakker skivet Lönneberga-kylling mens det andre er ICA som pakker produkter som skivet roastbeef i FibreForm-skåler. Reglene for emballasjegjenvinning er forskjellige i de ulike landene, og emballasjeskåler basert på FibreForm innfrir de lokale kravene til resirkulering.

- Det er et enormt markedspotensial. I dag brukes store mengder plastskåler i Europa, og disse skålene kan bli fiberbaserte, sier Göran Ölander.

Både Atria og ICA har valgt å fortelle forbrukerne at de bruker klimavennlig emballasje. Det er også verdt å legge merke til at folk er villig til å betale litt mer for en slik emballasjeløsning.

- Vårt salgspersonell erfarer at høyere kostnader for klimavennlig emballasje er mindre viktig i dag. Vi opplever et ganske stort skifte i markedet. Før var kostnad et nøkkeltema, og hvis alternativer som var mer bærekraftige kostet mer, var folk ikke interessert. En forandring er på vei, sier Annica Rasch.

Kan lamineres til kartong
FibreForm er tilgjengelig i gramvekter fra 80 til 200 gram. Dersom man ønsker et stivere og mer kartongaktig material, kan arkene lamineres sammen. FibreForm Board er utviklet i nært samarbeid med to lamineringsbedrifter, Kapag Karton + Papier AG i Sveits og TCPL Packaging i India.

- Med en kartongkvalitet i FibreForm kan du oppnå dypere preging. Her ser vi et marked for esker, gratulasjonskort og etiketter. Siden det er umulig å kopiere en preget etikett, kan den fungere som et autentisitetssertifikat, for eksempel på klær.

Pregede ståposer
En annen nyvinning som ble vist for første gang på Pack Expo 2018 i Chicago, er et resultat av samarbeidet med maskinprodusenten Volpak. De lager maskiner for ståposer og har utviklet en teknologi som integrerer en pregingsstasjon i ståposemaskinen.

Med FibreForm kan du nå få en ståpose med eksklusiv preging. Utfordringen har vært å få nok kraft i pregestasjonen, men dette er nå løst. Utviklingen inkluderer også flere typer lokk til krukker. Materialet kan lages med skarpt trykk i ett stykke.

- Her jobber vi med den tyske maskinprodusenten Hörauf om en prototypmaskin. De første lokkene vi kan vise har vært håndlagde. Intensjonen er å kunne maskinprodusere lokk med trykk og preging.

FibreForm Cap – prisvinner
Den vant Special Jury Award i Luxe Pack i Monaco 2018 og er en ny papirbasert dekorasjon for flaskehalser for musserende vin. FibreForm Cap erstatter den aluminiums- og PE-baserte folien og kan brukes i eksisterende pakkemaskiner.

- Siden FibreForm er 100 prosent resirkulerbar og 100 prosent bionedbrytbar, bidrar produktet til lavere miljøpåvirking, sier Göran Ölander.

– Den er også stilig og attraktiv.


PER ØYVIND NORDBERG

Editor - Norway
PER ØYVIND NORDBERG
per@packnews.com

Publisert: 2018-11-21

NØKKELORD (OBS! Klikk på et nøkkelord for å se flere artikler om samme tema)
FibreForm formbar fiberemballasje

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Search and find, who delivers what to and from the packaging industry.


HVEM LEVERER HVA
HVEM LEVERER HVA
Leverandørguide på nett og papir
FØLG OSS PÅ TWITTER
KALENDER
KALENDER
Finn emballasjebransjens viktigste messer og arrangementer
FØLG OSS PÅ FACEBOOK
RPC