Mondi spiser seg inn på det globale markedet for iskrem
Iskrem er lett å svelge, men å lære seg iskremmarkedet har vært en møysommelig prosess for Mondi, som satser.
Mondi satser på å utvikle nye emballasjevarianter for iskrem-markedet.
Mondi bruker erfaringer fra markedet i Europa og Russland til å sikte seg inn på Nord-Amerika.

Å spise is går som en lek, men å drive iskremvirksomhet er slett ikke uten mothaker. Det har Mondi fått erfare etter at de bestemte seg for å satse på is.

Det var i juli 2016 at Mondi kastet seg inn i iskremmarkedet med oppkjøp av den tyrkiske produsenten av emballasje, Kalenobel, som har hovedkontor i Istanbul og to fabrikker i Kirklareli nord i Tyrkia.

Tok lynkurs i iskrem
Nøkkelfaktorer som sesongsvingninger, varierende kundeatferd og ny produksjonsteknologi gjør at iskremindustrien skiller seg fra andre emballasjesektorer. Det tar tid å lære seg sektorens intrikate særegenheter, ifølge Christian Hoeglund, forretningsutviklingssjef for iskremembalallasje.

- Det var slik at Consumer Goods Packaging Group måtte ta et lynkurs i iskrem, forteller han.

Sektorens særegenheter understrekes av nye funn fra rådgivningselskapet Euromonitor International. I juli produserte de rapporten «Brand Disruption in Ice Cream» som viste til vekst for sunne alternativer til standard iskrem.

Regionale forskjeller
Rapporten viste også vekst for nisjeprodukter som alkoholholdig iskrem og vegan-iskrem. Trendene er gjerne nasjonale. Italienerne er blant dem som spiser mest is i Europa, men forbrukerne kjøper gjerne produktene i lokale kiosker.

For Mondi betyr dette at de selger flere papirbeger enn kremmerhus i Italia. I Øst-Europa vil folk ha forskjellige produkttilbud i hvert enkelt land. Nye aktører i markeder som Georgia, Ukraina og Thailand kan vokse fort og kapre markedsandeler.

Det krever grundig overvåking å fange opp trendene for å være i forkant i dette marekdet. De 550 ansatte i Mondi Kalenobel har tatt utfordringen, lært markedet og laget strukturer for ledelse og salg for dette markedet.

Ser vekstmuligheter for nye produkter
Mondi har også posisjonert seg som en emballasjeinnovatør i iskremmarkedet. Europa har cirka 30 prosent av det globale markedet, og forbruksveksten i regionen drives av impulskjøp. Mondi har sin andel av dette markedet og ser vekstmuligheter for de rette emballasjeløsningene.

Kalenobel-fabrikken produserer i dag kremmerhus, lokk, papirbeger og push-up tuber. Det er rom for videre vekst for disse emballasjene. Mondi har likevel 10 salgsagenter som er dedikert til iskremmarkedet i Europa og Russland for å legge opp en struktur for Nord-Amerika.

- Vi kartlegger markedet der borte nå, og vi planlegger å utnevne noen til å lede arbeidet tidlig i 2019, sier Hoeglund.

Nye emballasjematerialer
Planen er at de 50 kremmerhusmaskinene som nå kjøres for fullt to måneder i året, for deretter å parkeres, kan kjøres jevnere gjennom året. Den regionale avhengigheten vil også bli mindre. Kremmerhusene er laget av kraftpapir og aluminium, og Mondi har egen produksjon av kraftpapir.

Samtidig utforsker Mondi mer bærekraftige materialalternativer. De tester nå plastfrie iskrememballasje som ikke trenger polymer-coating. De tester også andre materialer i push-up tuber og klemmetuber.
En annen nyhet er kremmerhus med vindu der kunden kan se vaffelkjeksen.

mballasjen ble til etter en forespørsel fra kremmerhusprodusenten Oexmann GmbH & Co. Mondi tok oppfordringen. Og det første kommersielle produktet ble lansert i mai 2018.


PER ØYVIND NORDBERG

Editor - Norway
PER ØYVIND NORDBERG
per@packnews.com

Publisert: 2018-11-09

NØKKELORD (OBS! Klikk på et nøkkelord for å se flere artikler om samme tema)
emballasjedesign emballasjeutvikling iskrem

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Search and find, who delivers what to and from the packaging industry.


HVEM LEVERER HVA
HVEM LEVERER HVA
Leverandørguide på nett og papir
FØLG OSS PÅ TWITTER
KALENDER
KALENDER
Finn emballasjebransjens viktigste messer og arrangementer
FØLG OSS PÅ FACEBOOK
RPC