TINE en av tre finalister til Næringslivets klimapris
Kristin Skogen Lund delte ut den første Næringslivets Klimapris i 2014, til elfergeprosjektet Ampere.

Tre finalister til Næringslivets klimapris er nominert: Pon Equipment, Yara Birkeland og Tine. Prisen deles ut 7. november av NHO, NTNU og ZERO. 

Næringslivets klimapris deles i år ut for femte gang. Til årets pris fikk arrangørene inn 20 nominasjoner fordelt på 18 ulike tiltak. Nytt av året er at juryen har nominert tre toppkandidater. Vinneren kåres blant disse og offentliggjøres på Zerokonferansen 7.november. 

TINE for systematisk og helhetlig klimaarbeid
TINE er et selskap med en helhetlig tilnærming til å kutte klimagassutslipp i både egen virksomhet og gjennom hele verdikjeden de er en del av. 

Selskapet har vært tidlig ute og gjennomført en omfattende omlegging fra fossil til fornybar plast og energisamarbeid med utnyttelse av spillvann og CO2. 

Selskapet har redusert utslipp fra egen transport og inngått nyskapende samarbeid for å ta i bruk og utvikle biogass under tittelen #KUKRAFT. TINE har også et omfattende arbeid for å hjelpe norske melkeprodusenter med å redusere klimautslipp, tar i bruk ny teknologi og jobber med å redusere matsvinn.

Pon Equipment for utvikling batterielektriske gravemaskin
Pon Equipment har i samarbeid med Caterpillar lansert Cat323F Z-line, en 25 tonns batterielektrisk gravemaskin – trolig verdens første av sitt slag. 

Gravemaskinen ser ut som en vanlig Cat-modell, men Pon har bygd om og erstattet dieseltank med batterier. Utslippene, både av CO2, NOx og partikler forsvinner, og mindre tomgangskjøring vil kunne bidra til forlenga levetid på maskinen. 

Markedet for løsningen er stort, men det er fortsatt i en tidlig fase. Imidlertid viser løsningen hvordan norsk innovasjon og utvikling kan skape store endringer av internasjonal betydning, og det inspirer til utvikling av nye maskinkonsepter på flere områder. 

Yara og Kongsberggruppen - verdens første elektriske og autonome containerskip
Yara Birkeland er verdens første elektriske og selvkjørende containerskip. Ved å bygge ett batteridrevet og selvkjørende containerskip fjerne man utslippene fra skipstransporten og bidrar til å flytte last fra vei til sjø.

 Med Yara Birkeland muliggjøres det nye forretningsmodeller og kommersialisering av teknologi som bidrar direkte til utslippskutt. Dette gir ny kompetanse og nye muligheter skapes langt utenfor egen virksomhet. 

Prosjektet inkluderer også endringer og nye løsninger for havneoperasjoner, og skaper teknologiutvikling mot nullutslipp også der. Byggestart høst 2018, sjøsetting Q1 2020 og autonom drift fra 2022. 

Dette er juryen
Juryen består av Ole Erik Almlid (fungerende adm.dir. i NHO), Olav Bolland (dekan ved fakultet for Ingeniørvitenskap, NTNU) og Marius Holm (daglig leder, miljøstiftelsen ZERO).


PER ØYVIND NORDBERG

Editor - Norway
PER ØYVIND NORDBERG
per@packnews.com

Publisert: 2018-10-31

NØKKELORD (OBS! Klikk på et nøkkelord for å se flere artikler om samme tema)

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Search and find, who delivers what to and from the packaging industry.


HVEM LEVERER HVA
HVEM LEVERER HVA
Leverandørguide på nett og papir
FØLG OSS PÅ TWITTER
KALENDER
KALENDER
Finn emballasjebransjens viktigste messer og arrangementer
FØLG OSS PÅ FACEBOOK
RPC