NFC-brikker jevner ut konkurransen, sier Thinfilm
Thinfilm regner med å tjene penger på sine NFC-brikker fra andre kvartal 2019.
- Mange store varemerker mener at vår løsning jevner ut konkurranseforholdene, sier adm. dir. Davor Sutija

Norske Thinfilm, som er i stor medvind, mener at deres NFC-brikker bidrar til å jevne ut konkurranseforholdene for merkevareeierne.

- Ikke alle varemerker kan dra nytte av det Google og Facebook gjør. Mange store varemerker mener at vår løsning jevner ut konkurranseforholdene, sier administrerende direktør Davor Sutija i et intervju med Bloomberg.com.

Tar opp kampen med Facebook og Google
Facebook og Google har bygget opp global dominans når det gjelder markedsføring til forbrukere i dagligvaresegmentet. For merkevareeiere innebærer dette en forvitring av tradisjonelle kanaler som annonsering på TV og i trykte mediere.

Thinfilm sier at deres løsning gjør det mulig for merkevarene å få direkte kontakt med forbrukerne med personlige budskap Dermed kan merkevareeierne unngå å spamme forbrukerne, siden det er de som tar initiativet til kontakt ved et tastetrykk på smarttelefonen.

- I disse tider hvor privatlivet er viktig, er dette en stor fordel, sier Sutija.

Smart bottle
Selskapet, som konkurrerer med NXP Semiconductors og ST Microelectronics, har investert 34 millioner USD (ca. 280 millioner kroner) i en fabrikk i San Jose i California som lager brikker på rull. Dette øker kapasiteten og kutter kostnaden sammenlignet med tradisjonell silikon-waferproduksjon.

Fabrikken kan produsere 7 milliarder enheter i året.

Thinfilms typiske kunder er produsenter av alkoholholdige drikkevarer, tobakk, kosttilskudd og helseprodukter. I samarbeid med merker som Campari og Jonnie Walker utviklet Thinfilm en «Smart bottle» i 2015 – en flaske som selv kunne detektere om den er åpnet eller ikke.

Vil tjene penger fra 2019
Salget i 2017 var på kun 3 millioner USD (ca. 25 millioner kroner), men ifølge Sutija vil det bli et omsetningsløft i 2019. I løpet av andre kvartal 2019 vil selskapet ha nådd «break even», og deretter vil de tjene penger.

- Du kan nesten se på dette som oppstarten av en ny industri. Vi kan hjelpe til med å katalysere Internet of Everything ved å sette elektronikk på objekter.

Ifølge Davor Sutija vil markedet for NFC-brikker være på billioner av brikker i fremtiden. – Jeg tror at vi kan være med på dette.


PER ØYVIND NORDBERG

Editor - Norway
PER ØYVIND NORDBERG
per@packnews.com

Publisert: 2018-06-18

NØKKELORD (OBS! Klikk på et nøkkelord for å se flere artikler om samme tema)
NFC

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Search and find, who delivers what to and from the packaging industry.


HVEM LEVERER HVA
HVEM LEVERER HVA
Leverandørguide på nett og papir
FØLG OSS PÅ TWITTER
KALENDER
KALENDER
Finn emballasjebransjens viktigste messer og arrangementer
FØLG OSS PÅ FACEBOOK
RPC