Vellykket fagdag hos Nordic Pack i Rygge 1. mars
Svein-Erik Begby og Marius Egge viste fruktvinen "Iseple" som har vunnet priser både for innhold og flaskedesign,
- Vi har nettopp innledet samarbeidet med Nordic Pack, fortalte Roy Engdal i RPC Superfos.
Eric Müller i Glomma Papp viste fram en eske i dobbel E-flute som gir bedre trykkvalitet.
Geir Aasnes, som er salgssjef for glass i Ardagh Group, hadde med seg to svenske serviceteknikere på sin stand.
- Vi henter daglig produkter hos Nordic Pack som kjøres til terminalen i Fredrikstad før videre distribusjon, fortalte Jørgen Johannessen i DV Schenker.
Marius Egge viste stolt frem produkter som har vunnet priser i utlandet. - Men markedet er fortsatt i Norge, sa han.

For første gang inviterte Nordic Pack til en fagdag for læring, erfaringsutveksling og innovasjon sammen med leverandører og forbindelser i sine lokaler i Rygge.

- Vi vil vise kundene at de trenger kun en samarbeidspartner for å pakke og sende produkter i emballasje av glass, papp, plast og metall. Her kan de få treffe våre lokale leverandører som Glomma Papp, RPC Promens, Ardagh, Plastipak, BWL maskin og DB Schenker, sa adm. dir. Svein-Eirik Begby.

Den første fagdagen blir neppe den siste
Det er første gang Nordic Pack arrangerer fagdag, men det kan fort bli flere ganger.

- Vi fikk forespørsel fra våre kunder om vi kunne gjøre noe sånt, og dersom dette blir en suksess, gjør vi det gjerne flere ganger, sier Begby.

Dagen etter kunne han melde at fagdagen ble en glimrende suksess der godt over 60 kunder var innom. Tilbakemeldingene fra var visstnok veldig bra.
 
Nordic Pack omtaler seg selv som en komplett emballasjepartner som lagerfører et bredt spekter av produkter. De ønsker å være et samlingspunkt for produsenter og forbruker av emballasje i større og mindre skala og lagerfører glass- og plastemballasje fra 5 ml til 1.000 liter.

Under fagdagen var det nok flest besøkende fra de mindre brukerne, og for leverandører som Glomma Papp og RPC Promens, som stort sett har store konserner som kunder, kan dette vise seg å være en suksess.

Plastemballasje er en ressurs
- Vi har nettopp innledet samarbeidet med Nordic Pack, og her er det kunder som vi ikke kunne ha levert direkte til. Småbrukermarkedet er større enn vi klarer å se, så dette kan bli et fruktbart samarbeid, sa Roy Engdal i RPC Superfos.

For plastprodusenten er det business as usual til tross for en del støy rundt plastemballasje i sosiale medier. Plast er en ressurs, og kundene sier det samme.

– Det er en utfordring å bruke gjenvunnet plast til matkontakt, men vi lager noe plast innblandet resirkulerte råvarer til andre produkter. Alt spill i produksjonen blir dessuten tatt vare på og gjenvunnet, sa Engdal.

Jigg for pappesker
Eric Müller i Glomma Papp viste entusiastisk fram en jigg for bretting av pappesker som var så enkel at selv en skarve kommunikasjonsleder fikk det til på to sekunder.

- Vi selger hundrevis av disse jiggene til småprodusenter, fortalte Müller ivrig.

- Denne fruktesken er dessuten laget i dobbel E-flute, og denne kombinasjon gir ekstra god trykkvalitet, fortalte han like entusiastisk.

Stabilt marked for glassemballasje
Geir Aasnes, som er salgssjef for glass i Ardagh Group, hadde med seg to svenske serviceteknikere på sin stand, siden kundene ofte har spesifikke tekniske spørsmål.

- Selv har jeg jo kontor i hjørnet her hos Nordic Pack, i likhet med Crown Closures, så vi har god daglig kontakt, fortale han.

Markedet for glassemballasje i Norge er veldig stabilt, og internasjonalt peker det oppover.

 – På drikkevarer er det en overgang fra gjenbruksflasker til «engangsflasker». Jeg er ikke så glad i den betegnelsen, for også engangsflasker blir jo samlet inn og resirkulert igjen og igjen, sier Aasnes.

Og selv om han har ansvar for glassemballasje, er han ikke spesielt bekymret over konkurransen fra metallemballasje, siden arbeidsgiveren også produserer leverer dette. 

Selv betjener han store kunder som Carlsberg, Hansa/Borg og Orkla, mens Nordic Pack tar seg av kunder i nærmarkedet.

Daglige utesendelser
Etter at produktene er pakket, skal de sendes til markedet, og Schenker var til stede for å fortelle om sitt tilbud.

- Vi tar oss av det meste av transport og henter daglig produkter her hos Nordic Pack som kjøres til terminalen i Fredrikstad før videre distribusjon, fortalte Jørgen Johannessen i DB Schenker.

Suksess i utlandet, men markedet er hjemme
Vi slo også av en prat med Marius Egge fra Egge Gård, som vant fire gull og to sølv under verdens største sider-messe i 2017, blant 500 konkurrerende produkter.

- Vi holdt på med eplemost i 20 år før vi i 2005 var først med brennevin laget av epler i Norge. Vi satset på råvarer uten tilsetninger, og har lyktes med den rene smaken, sier han.

Til tross for mange internasjonale priser, har Egge Gård valgt å satse på hjemmemarkedet, da eksport er mer krevende. Produktene selges på Vinmonopolet og taxfree, og noen av dem er også tillatt solgt på gårdsutsalget.

Foruten de omtalte bedriftene, var også representanter for Dyre Gård, Propex, Ipor og Empack til stede på fagdagen.


PER ØYVIND NORDBERG

Editor - Norway
PER ØYVIND NORDBERG
per@packnews.com

Publisert: 2018-03-06

NØKKELORD (OBS! Klikk på et nøkkelord for å se flere artikler om samme tema)

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Search and find, who delivers what to and from the packaging industry.


HVEM LEVERER HVA
HVEM LEVERER HVA
Leverandørguide på nett og papir
FØLG OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Finn emballasjebransjens viktigste messer og arrangementer
FØLG OSS PÅ FACEBOOK
RPC