Store merkevarer skifter ut plastemballasjen sin
Dunkin' Donuts er en av flere store aktører som den siste tiden har skiftet ut plastemballasjen sin.

En bølge brer seg blant store internasjonale konserner, der en etter en dropper plast og går over til andre emballasjematerialer som papir eller bambus.

Tidligere har McDonald’s og Iceland Foods sagt nei til plast, og i forrige uke kunne danske Emballagefokus melde at Ryanair dropper all ikke-gjenbrukbar plastemballasje.

Erstatter plastskumkopp med dobbeltvegget papirkopp
Denne uken melder kjeden Dunkin’ Donuts at de dropper alle såkalte «foam cups» og i stedet serverer kaffen i en dobbeltvegget papirkopp. Materialet er sertifisert av Sustainable Forestry Initiative Standard slik at man ikke brenner fingrene på den varme kaffen.

Dunkin’ Donuts er en stor kjede med over 9.000 restauranter bare i USA. Dermed forsvinner over en milliard skumkopper fra markedet.

Overgangen fra plast er en prosess som har pågått en stund hos Dunkin’ Donuts, som også tidligere har kuttet ut materialer. I 2014 ble PET-lokkene til kalde drikker byttet ut med lokk av 100 prosent resirkulert PP.


PER ØYVIND NORDBERG

Editor - Norway
PER ØYVIND NORDBERG
per@packnews.com

Publisert: 2018-02-15

NØKKELORD (OBS! Klikk på et nøkkelord for å se flere artikler om samme tema)
papiremballasje pappkopp plastemballasje

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Search and find, who delivers what to and from the packaging industry.



HVEM LEVERER HVA
HVEM LEVERER HVA
Leverandørguide på nett og papir
FØLG OSS PÅ TWITTER
KALENDER
KALENDER
Finn emballasjebransjens viktigste messer og arrangementer
FØLG OSS PÅ FACEBOOK
RPC