Merkevarene i Orkla vokste med 15 prosent i 4. kvartal
- Med et sterkt 4. kvartal leverte vi i henhold til våre strategiske og finansielle mål, sier konsernsjef Peter A. Ruzicka.

Orkla hadde en vekst på 10 prosent i driftsresultatet, mens merkevarevirksomhetene hadde en fremgang i driftsresultatet på 15 prosent.

Driftsresultatet i Orkla endte på 1.443 millioner kroner i 4. kvartal 2017, noe som var en økning på 10 prosent. Merkevarevirksomheten hadde en fremgang i driftsresultat på 15 prosent.

Leverte  i forhold til målene
Driftsinntektene for merkevarevirksomheten økte med 9 prosent til 10.587 millioner kroner, mens den organiske omsetningsveksten var på 2,8 prosent. 

-Med et sterkt 4. kvartal leverte vi i henhold til våre strategiske og finansielle mål for 201, sier konsernsjef Peter A. Ruzicka.

- Samtlige forretningsområder innen merkevareområdet hadde organisk vekst og fremgang i driftsresultat i 4. kvartal. Fremgangen var drevet av både volumvekst og prisøkninger, så vel som kostnadsbesparelser. 

Flere transaksjoner i 4. kvartal
Orkla har styrket merkevarevirksomheten som følge av flere transaksjoner i 4. kvartal. Det ble inngått avtale om å overta Health and Sport Nutrition Group (HSNG) som driver netthandelsportalene Gymgrossisten og Bodystore.

Orkla Foods kjøpte Agrimex, en tsjekkisk produsent av frosne grønnsaker, mens Orkla Food Ingredients gjennomførte kjøpet av den norske ingrediensleverandøren Arne B. Corneliussen. 

I januar i år økte Orkla Care eierandelen i joint venture-selskapet Anza Verimex NV i Nederland til 50 prosent og overtok 50 prosent av maleverktøyvirksomheten til belgiske PGZ International B.V.  

1. februar kjøpte Orkla Foods Sverige det danske selskapet Struer Brød A/S, og styrket dermed sin posisjon innen frokostcerealier i Norden. Orkla har fortsatt arbeidet med å optimalisere produktporteføljen gjennom blant annet Orkla Foods Danmark sitt salg av K-Salat til Stryhns A/S. 

Hydro Power økte driftsresultatet markant. EBIT (adj.) endte på 103 mill. kroner, mot tilsvarende 31 mill. kroner i 4. kvartal 2016. Økningen skyldtes i all hovedsak et vesentlig høyere produksjonsvolum.


PER ØYVIND NORDBERG

Editor - Norway
PER ØYVIND NORDBERG
per@packnews.com

Publisert: 2018-02-08

NØKKELORD (OBS! Klikk på et nøkkelord for å se flere artikler om samme tema)
merkevare Orkla ASA resultat

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Search and find, who delivers what to and from the packaging industry.


HVEM LEVERER HVA
HVEM LEVERER HVA
Leverandørguide på nett og papir
FØLG OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Finn emballasjebransjens viktigste messer og arrangementer
FØLG OSS PÅ FACEBOOK
RPC