Årets julekartonger fra TINE slår et slag for fjøsnissen
Tine slår et slag for den norske fjøsnissen på årets julekartonger, der hver kartong har sin egen historie.

Den moderne julenissen er en krysning av biskop Nikolaus og amerikansk brusreklame. Nå slår TINE et slag for vår egen nisse – fjøsnissen.

Den moderne, internasjonale julenissen slik vi kjenner i dag er en krysning mellom den tyrkiske biskopen Nikolaus og amerikansk brusreklame fra 1930-tallet. Men hva vet vi egentlig om vår egen, norske nisse? Nå tar TINE den tradisjonelle fjøsnissen inn i varmen.

– Vi ønsker å bli bedre kjent med denne snodige, lille skikkelsen som har preget norsk jul i generasjoner. Fjøsnissen var den som ryddet både på gården og i fjøset, passet på både folk og fe, og sørget for trivsel og gode avlinger. Samtidig var han en hissigpropp, som ikke nølte med å lage rabalder om ting ikke ble gjort skikkelig, sier Linn Heidi Lunde, markedssjef i TINE.

Den tradisjonelle fjøsnissen får hovedrollen
Nisser har vært å se på Tinemelk-kartongene i mange år og har vært folkekjære motiver. Aldri har det vært så mye engasjement som da nissene forsvant i 2012, eller da de kom tilbake i 2014.

I år fornyer TINE det tradisjonsrike juledesignet som har vært å se på melkekartongene siden 90-tallet, og gir den tradisjonelle fjøsnissen hovedrollen.

– Det nye juledesignet er en del av en større julekampanje fra TINE hvor fjøsnissen er sentral. Vi vet at forbrukerne elsker nissene som har vært i mange år, men i år vil vi ta motivene et steg videre. I stedet for bare å ha nissemotiver, vil vi med det nye juledesignet også fortelle historier om fjøsnissene, sier Lunde.

Hver kartong har sin egen historie
Illustrasjonene understøttes av små historier som setter fjøsnissene inn i en eventyrkontekst. Hver kartong har sin egen historie som fortelles både i billedlig og tekstlig form, og handlingene utspiller seg på en TINE-gård.

Illustrasjonene er detaljrike som gjør at du kan oppdage nye elementer jo mer du ser på designen.

– Noen av fortellingene kan være brutale, andre er morsomme, noen har til og med en moral. Felles for dem alleer at de er en del av vår felles julehistorie fra norske gårder – som handler om mye mer enn bare et fat med grøt på låven, sier Lunde, og fortsetter:

– Vi vet at folk bruker mye tid på å se på melkekartongene når de samles rundt frokostbordet i jula. Med de nye historiene og motivene håper vi at vi kan gi litt tilbake til både store og små.


PER ØYVIND NORDBERG

Editor - Norway
PER ØYVIND NORDBERG
per@packnews.com

Publisert: 2017-11-13

NØKKELORD (OBS! Klikk på et nøkkelord for å se flere artikler om samme tema)
kampanje kartong meierivarer melk melkekartong

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Search and find, who delivers what to and from the packaging industry.


HVEM LEVERER HVA
HVEM LEVERER HVA
Leverandørguide på nett og papir
FØLG OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Finn emballasjebransjens viktigste messer og arrangementer
FØLG OSS PÅ FACEBOOK
RPC