TINE tråkker pedalen i bånn med biogass fra egne kuer
I oktober starter TINE å fylle biogass fra egne melkekuer på nye transportbiler.

TINEs klimaprogram KUKRAFT skal gi verdens mest bærekraftige mattransport der drivstoffet er basert på biogass fremstilt fra møkk fra 17.000 kuer.

De 200 000 norske kuene som leverer melk til TINE, blir det viktigste bidraget for å nå målet.

Biogass på minst 100 biler
I oktober starter TINE å fylle biogass fra egne melkekuer på nye transportbiler. Biogassen er produsert av Greve Biogass i Vestfold, som tar imot kumøkk fra 1400 kyr og blander dette med husholdningsavfall.

– KUKRAFT er en viktig del av TINEs miljø – og innovasjonsarbeid med å få bilparken over på fornybar energi, sier Lars Galtung, direktør for kommunikasjon og samfunnsansvar i TINE.

Han forteller at TINE skal ha minst 100 av sine biler over på kumøkkbasert biogass innen 2020, gitt at infrastrukturen er på plass.

Håper på myndighetstiltak
- Når vi som første matprodusent i Europa tar i bruk biogass fra egen kumøkk skaper det ikke bare klimagevinster, men også nye muligheter hos våre melkebønder og TINE som fremtidig energiprodusent.

- I samarbeid med Rambøll skal vi også se på forretningspotensialet på biogassproduksjon. TINE skal ikke sitte igjen på perrongen, når bio-toget går nå. Han håper også på kraftfulle tiltak fra myndighetene i tiden framover.

-Det har vært brukt sterke virkemidler i forhold til el-biler. Jeg håper at myndighetene følger opp med incentiver for å få på plass infrastruktur og gode markedsbetingelser for biogass basert på husdyrmøkk.

- Myndighetene har tidligere satt seg mål om å utnytte 30 prosent av husdyrmøkka til energiproduksjon. TINE vil gjerne hjelpe til med å nå den målsettingen, sier Galtung.

Ny innovasjon gir økt klimaeffekt
Testprosjekter hos Greve Biogass har gitt oppsiktsvekkende resultater i forhold til produksjon av biogass fra kumøkk i kombinasjon med matavfall. Denne kombinasjonen oppnår 25 prosent bedre effekt enn tradisjonell biogassproduksjon basert på kun husholdningsavfall.

Det betyr at tilførsel av kumøkk gir verdens mest effektive og klimavennlige biogassproduksjon. Kumøkka gir den beste bakteriekulturen som bryter ned matavfallet til biogass, og gir et betydelig økt gassutbytte ved å erstatte vann med flytende kumøkk.

Ved å utnytte kumøkk til drivstoffproduksjon, skapes et unikt kretsløp av egenprodusert, fornybar energi. Møkk fra en ku gir sammen med matavfall nok biogass til å drive en liten personbil i cirka 25 000 km.

17.000 kuer nok
TINE kjører 58 millioner kilometer tungtransport i året, noe som krever biogass produsert på kumøkk fra 17 059 kyr om all TINEs transport skulle legges over på biogass (kilde: Greve biogass). Disse «energileverandørene» finnes allerede i TINE-fjøs landet over.

Når man i tillegg kan regne en reduksjon av klimagassutslipp på 4,3 tonn CO2 per ku per år, om kumøkka brukes til biogassproduksjon, vil de 200 000 norske kyrene som tilhører TINEs «ku-park» både kunne drifte all egen transport, og utslippene fra landbruket vil kunne reduseres med 860 000 tonn CO2 per år.

- Møkk er energi og vi løser både en miljøutfordring og en energiutfordring med kua som kraftverk - Kukraft, avrunder Galtung.



PER ØYVIND NORDBERG
per@packnews.com

Publisert: 2017-10-31

NØKKELORD (OBS! Klikk på et nøkkelord for å se flere artikler om samme tema)
biobasert Transport

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Search and find, who delivers what to and from the packaging industry.


HVEM LEVERER HVA
HVEM LEVERER HVA
Leverandørguide på nett og papir
FØLG OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Finn emballasjebransjens viktigste messer og arrangementer
FØLG OSS PÅ FACEBOOK
RPC