Test avslørte dårligere emballasje på billigmerker
Emballasjen på disse osteproduktene fra kjedenes egne merkevarer kom dårlig ut i test.
Yngve Krokann i Emballasjeforeningen sier at manglende kompetanse kan føre til dårlig emballasje.

I en test av påleggspakker kommer emballasjen på handelens egne merkevarer for ost dårligst ut. Noen av dem ble delvis ødelagt ved første gangs åpning.

- Selv om mye av emballasjen klarte seg overraskende bra, var det også en del skuffelser: Flere av påleggspakkene ble rett og slett ødelagt da vi åpnet dem, skriver Dinside, som har testet påleggsemballasje.

15 påleggsprodukter undersøkt
Dinside har gjort et tilfeldig utvalg og sett nærmere på 15 pålegg. De undersøkte først om emballasjen kan åpnes uten hjelpemidler. Deretter undersøkte de hvor godt pålegget holder seg i sin originale emballasje i kjøleskap i seks og i ti dager.

I testen var det ostepakker fra de egne merkevarene til Rema 1000, Norgesgruppen og Coop som kom dårligst ut. Emballasjen ble til dels ødelagt da pakkene ble åpnet. Dermed var osten tørr og uspiselig allerede etter seks dager i kjøleskap.

I en video på nettsiden kan du se hvilke produkter som var vanskeligst.

Her trengs det åpenbart mer kunnskap
Yngve Krokann, som er undervisningsleder i Emballasjeforeningen, sier til Dinside at han oppfatter at det jevnt over er mye bra emballasje på næringsmiddelfronten. Samtidig kan man støte på emballasje som ikke er god nok, muligens fordi man ikke har kompetanse om emballasjematerialenes egenskaper og emballeringsteknikk.

- Bransjen har fokus på det, men her trengs det åpenbart mer kunnskap. Det kan selvsagt også bli en dyrere løsning, sier han.

Hvis emballasjen blir ødelagt når man åpner den, er den ikke god nok. - Da er det en mislykket emballasjeløsning. Det er viktig at emballasje kan åpnes og lukkes, og at den gir god holdbarhet til maten, legger han til.

Han sier videre at det er fokus på emballasje, og selv om enkelte produkter har et forbedringspotensial, blir det gjort mye på nettopp emballasjefronten.

Enklere emballasjeløsninger
Det var kjedenes egne merkevare Prima gulost, First Price hvitost og Coop skivet gulost som klarte seg dårligst. Kjedene har litt forskjellig forklaringer på dette:

- First Price er vårt lavprismerke som skal være et rimeligere alternativ i våre butikker. Produktene har derfor store volum, samt enklere emballasjeløsninger og design slik at vi kan være konkurransedyktige på pris og samtidig ha bra produkter.

Det forteller Wibecke Ødegård Johansen, kvalitets og administrasjonssjef i Unil, som produserer First Price-produktene for Norgesgruppen, deriblant Kiwi og Meny. Hun sier at medium og premium merkevarer har flere fordeler, deriblant bedre emballasjeløsninger.

Marna Kotte i Rema 1000 sier til Dinside at hun er takknemlig for innspillene i testen og at resultatet ikke er godt nok for den kvaliteten de ønsker på sin emballasje. - Vi vil sammen med leverandør vurdere endringer, sier Kotte.

Kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop Norge sier at testen viser at dagens løsning ikke er god nok. - Dette vil vi forbedre ved neste opptrykk av ny emballasje, sier Kristiansen.

Lang holdbarhet før åpning
Seniorforsker Marit Kvalvåg Pettersen i Nofima forklarer at mange påleggssorter har lang holdbarhet før pakken åpnes. Hvor lenge produktet holder seg etter åpning, avhenger av hvor mye luft som slipper til og hva slags pålegg det er snakk om. Lagringstemperatur har også mye å si.

Skinke og servelat holder seg ikke så godt etter åpning, fordi de er pakket i en beskyttende atmosfære som forsvinner når pakken åpnes. Likevel klarte skinkeproduktene seg godt i testen, fordi emballasjen var relativt tett.

Når det gjelder skivet ost er den mindre sårbar enn skinkepålegg.

- Det vanligste problemet med skivet ost, er at det skjer en inntørking, hvis det kommer luft til. På sikt vil osten også kunne mugne, sier Marit Kvalvåg Pettersen.

Og det var det som skjedde med ostepakkene med skivet ost, mens den hele osten klarte seg bra, selv om denne emballasjen heller ikke var tett. Forklaringen er at åpne/lukkemekanismen sannsynligvis ikke fungerer i osten holdbarhetstid.


PER ØYVIND NORDBERG

Editor - Norway
PER ØYVIND NORDBERG
per@packnews.com

Publisert: 2017-10-10

NØKKELORD (OBS! Klikk på et nøkkelord for å se flere artikler om samme tema)
egne merkevarer emballasje emv

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Search and find, who delivers what to and from the packaging industry.


HVEM LEVERER HVA
HVEM LEVERER HVA
Leverandørguide på nett og papir
FØLG OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Finn emballasjebransjens viktigste messer og arrangementer
FØLG OSS PÅ FACEBOOK
RPC